Perinteinen Ruotsin-risteily ei ole suomalaisille enää "se" lauttamatka. Yhä useampi suuntaa päivämatkalle Viroon, jolloin lautta toimii ikään kuin joukkoliikennevälineenä. Ruotsi-risteilyiltä taas halutaan enemmän, mikä näkyy myös siinä, mitä niiltä ostetaan.
Ruotsin-risteilyille suunnataan entistä harvemmin, mutta samalla myös odotukset ovat muuttuneet. Joukkoliikenteeseen rinnastettavien parin tunnin Viron-matkojen sijaan yöpyviltä risteilyiltä haetaan entistä enemmän luksusta.
– Arjen ostokset tehdään muualla, laivalla keskitytään itsensä hemmotteluun, sanoo Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander.
Hittituotteet luksusta
Ilmiö näkyy laivoilla eniten myydyissä tuotteissa.
Viking Lineltä kerrotaan, että hittituotteiksi ovat nousseet yhdysvaltalaisen naistenvaatteita ja kosmetiikkaa valmistavan Victoria’s Secretin tuotteet.
Myös samppanjan myynti on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.
Samppanjan menekin kasvua voidaan Kaj Takolanderin mukaan pitää osoituksena matkaajien vaatimusten kovenemisen lisäksi vallalla olevasta trendistä.
– Aitous on nykyään jonkinlainen trendi, ja samppanjalla ehkä tavoitellaan sitä. Kuohuviiniä on maailma väärällään. Samppanja tulee vain yhdeltä tietyltä alueelta. En nyt lähtisi liioittelemaan ilmiötä, mutta meillä se näkyy myynnissä selkeästi.
Tallink Siljan risteilyillä käy viestintäasiantuntija Sari Sillmanin mukaan kaupaksi etenkin suomalaisen tislaamo Kyrön valmistama Napue Gin.