Proteiinituotteiden kauppa käy kuumana, kun kuntoilubuumi jyllää ja ihmiset tahtovat kasvattaa lihaksia. Pelkällä proteiinilla kukaan ei kuitenkaan saa lihaksia, vaikka miten treenaisi.
Monet kuntoilijat nappailevat urheilusuorituksen lomassa proteiinivalmisteita. Varsinkin proteiinipatukat ovat suosittuja.
Jos tavoitteena on saada proteiinitankkauksella lisää lihaksia, voi edessä olla pettymys. Lihakset kyllä rakentuvat proteiinin voimalla, mutta se ei yksin riitä, sanoo THL:n erikoistutkija Heli Kuusipalo.
– Lihas toimii hiilihydraateilla eikä proteiineilla. On väärä pää lähteä miettimään, että kasvatan lihaksia ja syön proteiinia, koska lihakset rakentuvat proteiinista. Lihakset eivät rakennu ilman hiilihydraattia.
Maito pesee palautusjuomat
Suomalaiset saavat ruokavaliosta tarpeeksi proteiinia ilman erillisiä proteiinilisiä, Kuusipalo sanoo. Samaa mieltä on ravitsemusasiantuntija, Porvoon kaupungin hyvinvointikoordinaattori Laura Sormunen.
– Oikeastaan kukaan ei suoraan proteiinijauheita tarvitse. Hyvät, proteiinipitoiset elintarvikkeet riittävät kuntoilijoille, mutta myös urheilijoille, Sormunen summaa.
Urheilun jälkeen on kyllä hyvä nauttia proteiinia, jotta palautuminen olisi nopeampaa. Siihenkään ei kuitenkaan tarvita kalliita proteiinituotteita. Useissa tutkimuksissa on saatu urheilujuomille tylyjä tuloksia.
– Kun on mitattu palautusjuomien vaikuttavuutta, on huomattu, että itse asiassa rasvaton maito on ihan tehokkaimpia palautusjuomia. Siinä oli vertailussa mukana urheilu-ja energiajuomia, THL:n Heli Kuusipalo tiivistää.
Esimerkiksi kanadalaisen Brock-yliopiston tutkimuksen mukaan suklaalla maustettu maito on parempi nesteytysjuoma kuin perinteiset urheilujuomat.
Kauppa käy kiivaana
Asiantuntijoiden mielipiteistä huolimatta Suomessa on käynnissä melkoinen proteiinibuumi. Myös tavalliset ruokakaupat tahtovat osansa markkinoista.
Lidl lanseerasi viime lokakuussa kokonaisen sarjan lisäravinteita. Monet tuotteet sisältävät rutkasti proteiinia. Tarkkoja myyntilukuja ketju ei kerro, mutta lisäravinteiden myynti mitataan miljoonissa euroissa.
– Suomessa on käynnissä kuntoilubuumi ja näiden tuotteiden kysyntä ja on selvästi lähtenyt kasvuun. Näimme, että tässä löytyy markkinarakoa, sanoo Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio.
Hansion mukaan proteiinituotteita ostavat tänä päivänä aivan tavalliset kuluttajat. Esimerkiksi proteiinipatukoita syödään myös välipaloina.
Patukkakin voi lihottaa
Proteenille on kysyntää myös Keskon ruokakaupoissa. Suosituimpia ovat proteiinipatukat ja heti valmiit proteiinijuomat, kertoo Ruokakeskon urheiluvalmisteista vastaava tuotepäällikkö Eija Parviainen.
Parviaisen mielestä kisa proteiinituotteiden markkinoilla käy kiivaana.
– Päivittäistavarakaupassa kilpailu on kiristynyt eikä tämäkään ryhmä jää kilpailusta ulos. Eri kaupparyhmillä on erilainen valikoima sisältäen sekä brändituotteita että omia merkkejä. Toisilla liikkeillä esimerkiksi kaupan omia merkkejä on enemmän, Parviainen sanoo.
Myös S-ryhmän ruokakaupoissa on huomattu, että proteiinituotteet ja muut lisäravinteet käyvät kaupaksi. Ne ovat siirtymässä urheiluosastoilta osaksi ruokakaupan valikoimaa, sanoo valikoimapäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupan ketjuohjauksesta.
– Tuotteiden käyttö on tullut arkipäiväisemmäksi. Aiemmin myynti painottui aktiiviurheilijoille myytäviin proteiinijauhepusseihin. Nyt kuluttajakunta on laajentunut ja meillä myydään paljon proteiinipatukoita ja käyttövalmiita proteiinijuomia, Paavilainen sanoo.
Proteiinipatukoilla on terveellinen imago, mutta totuus voi olla toinen. Mikäli patukoita nappailee tavallisen ruuan kaverina, voi tuloksena kasvaa hauiksen sijasta vatsa.
– Yli 200 kilokaloria on tällainen pieni patukkakin. Se on jo sama määrä kaloreita kuin pienessä munkissa tai kahdessa voisilmäpullassa. Jos se saadaan ylimääräisenä energiana, se voi myös lihottaa, Heli Kuusipalo muistuttaa.