Suomen hallitus käsitteli eilen laajasti tapahtumatoiminnan tilannetta.
Pääministeri Sanna Marinin mukaan etenkin teattereiden kahden metrin turvavälivaatimukseen kiinnitetään huomiota.
Helsingin Kaupunginteatterin johtaja Kari Arffmanin mukaan kahden metrin turvavälit eivät ole toimiva ratkaisu teattereille taloudellisesta näkökulmasta.
Helsingin Kaupunginteatterin koko vuosi on ollut Affmanin mukaan taloudellista kurimusta.
– Se tulee olemaan totaalinen isku, jos tämä syksy pitää aloittaa niin, että tänne saa ottaa vain 20 prosenttia mahdollisesta kapasiteetista, Arffman tuskailee.
Kaupunginteatterilla harjoitellaan parhaillaan Niin kuin taivaassa -musikaalia, joka saa ensi-iltansa syksyllä. Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätti hetki sitten, että toistaiseksi pääkaupunkiseudulla rajoitukset pysyvät ennallaan.
Arffmanin mukaan ihmisillä on hirveä hinku päästä tekemään töitä ja esittämään töidensä tuloksia yleisölle.
– Varsinkin tällaisina aikoina me haluttais tarjota yleisölle mahdollisuuksia ajatella jotain muutakin kun koronaa, Arffman toteaa.
Koronapassista tapahtuma-alan pelastus?
Hallitus etsii tällä hetkellä ratkaisuja yhdessä ministeriön ja kulttuurialan kanssa. Muun muassa teatterit pyritään avaamaan syksyllä terveysturvallisesti.
Marinin hallitus on antanut vihreää valoa koronapassin valmistelulle, mutta se vaatii vielä paljon valmistelutyötä.
Myös Arffman puoltaa koronapassin käyttöönottoa. Hänen mukaansa se on yksi keino päästä kestämättömästä tilanteesta eteenpäin.
Lue myös: Kaksi asiaa tekee koronapassin käyttöönotosta huomattavasti haastavampaa kuin muualla Euroopassa: "Mistä otetaan ne ihmiset, jotka testaavat?"
Arffman jatkaa vakuuttaen, että Helsingin Kaupunginteatterissa on tehty kaikki voitava, jotta oireiset ihmiset eivät tulisi esityksiin rahojensa menettämisen pelossa.
– Muutimme vuosi sitten peruutuskäytäntöjä siten, että samana päivänä on voinut peruuttaa lipun, jos saa oireita, Arffman avaa.
Pitkäaikainen vaiva
Teatterialalla koronarajoitukset ovat herättäneet närää jo pidemmän aikaa. Myös Arffman kokee, että alaa on kohdeltu epätasa-arvoisesti.
– Me ollaan jo vuosi sitten tehty hirveästi töitä turvallisuusohjeistusten suhteen ja olemme pystyneet hoitamaan tämän homman erittäin turvallisesti, Arffman avaa.
Arffman jatkaa kertoen, että Helsingin kaupunginteatterin turvallisuusohjeistusta on päivitetty jo vuosi sitten. Ohjekirja on 36-sivuinen.