Yhä jatkuvat koronarajoitukset rassaavat tapahtumajärjestäjiä rajusti. Alalla puhutaan jo katastrofista. Liikevaihdot ovat pudonnet jopa 75 prosenttia – messuja ja keikkakiertueita perutaan. Myös teattereissa on syksy aloitettu puolitäytöllä, mutta yleisö tulee halulla ja luottavaisin mielin katsomoihin.
Kun korona viime keväänä iski, tapahtumajärjestäjillä ei ollut vielä minkäänlaista etujärjestöä. Kesällä polkaistiin pystyyn Tapahtumateollisuus ry – ja nyt ollaan jo nousemassa barrikadeille.
Ensi tiistaina Helsingin kansalaistorilla ja Eduskunnan portailla järjestetään mielenosoitus tapahtuma-alan pelastamiseksi.
– Tilanne on katastrofaalinen, toteaa Tapahtumateollisuus ry:n puhenainen ja hallituksen jäsen Mirva Merimaa.
Merimaa tuntee alan kurimuksen myös Tiketti Oy:ssa, jonka toimitusjohtaja hän on. Pääsylippujen myynti on syöksynyt, kun tapahtumia ei ole lainkaan tai lippujen myynti on kutistettu alle puoleen salien tiloista.
Sannilla kuusi keikkaa kahden keikan yleisölle
Poptähti Sanni pilkkoi viikonloppuna Helsingin Tavastia-klubin kaksi keikkaansa kuuteen eri esiintymiseen, kahden keikan palkalla. Saliin otettiin kerralla yleisöä vain 200, vaikka 800 mahtuisi.
Hallitus määräsi tapahtuma-alan käytännössä toimintakieltoon maaliskuussa, kun massatapahtumat kiellettiin. Yleisön ylärajaa ei enää ole, mutta tapahtumajärjestäjät ja kulttuurilaitokset toimivat aluehallintoviraston tiukat ukaasit niskassaan.
Koska turvavälit on pidettävä, kukaan ei voi myydä tupaa edes puolilleen. Järjestäjät ovat tunnollisia, kukaan ei halua koronalingon mainetta.
Jos rajoitukset jatkuvat, tappiot on korvattava
– Tapahtuma-ala ei ole enää kannattavaa liiketoimintaa koronarajoitusten takia. Jos rajoitukset jatkuvat, meidän on saatava valtion tukea, muuten edessä on konkurssien aalto, sanoo Merimaa.
– Hallitus lupasi keväällä, että toimivia yrityksiä ei päästetä konkurssiin. Tämä lupaus ei ole meidän kohdallamme pitänyt. Meillä on paljon yksityisyrittäjiä, jotka ovat nyt vaihtamassa alaa. Menetämme ammattitaitoista työvoimaa.
Monet messut ja seminaarit on syksyltä peruttu, koska vajaayleisöllä niitä ei kannata järjestää.
– Tämä säteilee liiketoimintaan monilla aloilla, huokaa Merimaa.
Yleisö kaipaa ja epäröi
Helsingin kaupunginteatteri aloitti syyskautensa maskien takana ja puolitäytöllä. Päiväni murmelina -musikaalin ensi-illassa tunnelma aulassa on kuin tieteiselokuvasta. Vahtimestarit neuvovat tulijoita kasvopleksipäähineissään ja katsojat pukeutuvat maskeihin. Narikassa ei ole pientäkään ruuhkaa, koska takit otetaan katsomoon.
– Onneksi meillä penkit ovat niin isoja, että voimme täyttää puoli salia – joka toinen penkki tyhjäksi, kertoo teatterinjohtaja Kari Arffman.
– Nyt todella mitataan esitysten vetovoimaa. Yleisö empii lippujen ostamista, mutta lähtee varmasti, jos näytelmä todella kiinnostaa.
Kari Blom on todella aktiivinen teatterissakävijä. Kaupunginteatteri palkitsi hänet viime vuoden asiakkaana. Hän on hyvin helpottunut siitä, että teatteriin taas pääsee.
– Olen jo ehtinyt käydä kuusi kertaa teatterissa, kun rajoitukset poistuivat, kertoo Blom.
– Tulen hyvin turvallisin mielin. Kun pesee kädet ja käyttää maskia, en pelkää mitään. Ja luotan täysin siihen, että kaikki teatterit tekevät parhaansa. Eihän kukaan halua sitä mainetta, että täältä lähti virus uudestaan leviämään.
Kyse on nyt elämän laadusta
Teatterinjohtaja Arffman huokaa, että taiteen vuoksi on nyt kamppailtava.
– Meidän täytyy kertoa yleisölle, että tänne on turvallista tulla ja teatteri on elossa! Näytökset jatkuvat turvarajoitusten mukaisesti.
– Eihän teatteria ole olemassa ilman ihmisten kohtaamista. Kyllä meidän on haettava jonkinlaista kompromissia sen mahdollisen tartunnan ja muun elämän laadun kanssa. Haluamme viestittää, että tällaisenakin aikana voi tulla teatteriin – ja elää normaalia elämää, vakuuttaa Kari Arffman.