Voisiko normaalista pienestä henkilöautosta tehdä mopoauton?
Autovaraosien, ajoneuvojen ja veneiden lisävarusteiden maahantuonti- ja tukkuliikkeisiin kuuluvan Kaha Oy:n mukaan pieniä henkilöautoja voitaisiin muuttaa mopoautoiksi.
Mopoautokortin suorittanut 15-vuotias voisi aloittaa liikenteessä ajoneuvolla, jossa on pakollisena ajonvakautusjärjestelmä, ABS-jarrut ja turvatyynyt etumatkustajille. Nykytilanteessa aloitteleva kuljettaja joutuu tulemaan toimeen ilman kyseisiä varusteita.
Jos tulevaisuudessa perheen 15-vuotiaalle ostetaan henkilöautosta tehty mopoauto, voisi hän B-luokan ajokortin suoritettuaan jatkaa samalla tutulla autolla – henkilöautoksi muutettuna.
Merkki/Malli | Toyota Aygo | Citroen C1 | Volkswagen Up | Ligier JS50C |
Hinta (veroilla) | 12.996€ | 13.552€ | 13.796€ | 12.990€ |
ABS | Vakiona | Vakiona | Vakiona | Ei saatavana |
ESP (ajonvakautus) | Vakiona | Vakiona | Vakiona | Ei saatavana |
Kuljettajan turvatyyny | Vakiona | Vakiona | Vakiona | Lisävaruste |
Matkustajan turvatyyny | Vakiona | Vakiona | Vakiona | Ei saatavana |
Sivuturvatyynyt | Vakiona | Vakiona | Vakiona | Ei saatavana |
Hätäjarrutustehostin | Vakiona | Vakiona | Vakiona | Ei saatavana |
0:02
Tekniikka on jo olemassa
Markkinoilla on digitaalisia vakionopeudensäätimiä, jotka voidaan muuttaa nopeudenrajoittimeksi. Ohjainlaite asennetaan kaasupolkimen ja moottorin ohjainlaitteen väliin, jolloin sen ohittaminen on Kahan mukaan mahdotonta. Sen voi asentaa kaikkiin sähköisellä kaasupolkimella varustettuihin autoihin, merkistä tai mallista riippumatta.
Mopoauton muutossarjan luvatonta poiskytkentää voidaan ehkäistä asentamalla lukitussinetti kaasupolkimen johtosarjan liittimiin. Samaa menetelmää käytetään jo raskaan kaluston nopeudenrajoittimissa.