BMW:n uusi supersport-luokan pyörä teki vaikutuksen Teknavin hurjapäiseen moottoripyörätoimittaja Janne Uskaliin. Aiempaa kevyempi ja tehokkaampi pyörä on käytännössä valmis radalle. Uskalin BMW-koeajon ensiesitys oli Teknavin tv-ohjelmassa keskiviikkona 11. päivä marraskuuta.
Janne Uskali, minkälainen kokemus BMW:n uusi S 1000 RR oli kokonaisuudessaan?
– Kyllähän se on käytännössä kilpapyörä, joka on kilvitetty kadulle. Ja siltä se myös tuntuu, niin hyvässä kuin pahassakin. Se on tehokas ja kevyt, mikä tekee siitä helpon viedä mutkiin, mutta toisaalta ajoasento ei oikein toimi matka-ajossa.
Selvästikin Bemari tarjoaa hurjan suorituskyvyn. Jaksaako sillä ajaa oikeasti tieliikenteessä?
– Onhan se selvä, että tämä pyörä on parhaimmillaan rataympäristössä, ja täysin suorituskyvystä nauttiakseen moottorirata, tai vaikka lentokenttä on oikea paikka suorituskyvyn kokeiluun.
Mitä mieltä olet lisääntyneestä elektroniikasta moottoripyörissä?
– Elektroniikkaa ja apujärjestelmiä on todellakin jo niin paljon, että tällaiseen pikaiseen tyypittamiseen melkein tarvisi IT-tukihenkilön. Pitemmän päälle järjestelmiin varmasti tottuisi ja onhan niistä hyötyä katuliikenteessä. Toisaalta itse arvostan myös sitä, että kaikki järjestelmät saa halutessaan, esimerkiksi radalla ajettaessa, kytkettyä kokonaan pois päältä.
Miten nyt ajettu BMW-uutuus sijoittuu tämän vuoden uutuuksien joukkoon?
– Tämän kauden ehdottomasti kiinnostavimpia uutuuksia ovat olleet turboahdettu Kawasakin H2 ja Yamahan uusi superport R1. Bemari menee tähän samaan erittäin suorituskykyisten ja mielenkiintoisten pyörien joukkoon.
Mitä muita mielenkiintoisia malleja on tulossa lähitulevaisuudessa? Malleja, joihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota?
– Tämän suhteen ollaan kaikki viisaampia ensi viikolla, kun Milanossa aukeaa EICMA 2015 -moottoripyörämessut. Paljon sieltä on tullut jo tiiserimateriaalia, mutta mitään ei varsinaisesti ole julkaistu. Suzukin ja Hondan odottaisin kuitenkin lähtevän taas mukaan tähän supersporttien kisaan.
Miltä moottoripyörämarkkinat näyttävät kokonaisuudessaan?
– Suomessa sporttipyörillä ei mene todellakaan hyvin. Muualla Euroopassa ja Ruotsissakin on kuitenkin nähty jo käänne parempaan. Lisäksi juuri nyt näiden uusien supersport-luokan pyörien esittely kertoo siitä, ettei niiden aikakausi ole vielä ohi.
Lue myös nämä:
Koeajo: BMW S 1000 RR – täysiverinen katukilpuri
Hätäjarrutuksessa vilkkuvat jarruvalot nyt myös moottoripyöriin