Ruotsalainen Teknikens Värld kertoo havainneensa Toyotan uuden RAV4-katumaasturin ajokäytöksessä vakavan puutteen.
Teknikens Värld suoritti Toyota RAV4:lle tavanomaista hirvenväistötestiä, kun se havaitsi auton toiminnassa epäjohdonmukaisuuksia. Lehti kertoo ajonvakautuksen reagoineen tilanteessa hitaasti, ja auton jopa kallistuneen kahden pyörän varaan.
Teknikens Världin testissä RAV4:llä kyettiin suorittamaan testi enimmillään 68 kilometrin tuntivauhdissa, mitä lehti pitää liian alhaisena. Katso kuvat ja video testistä lehden artikkelista.
Teknikens Värld toisti testin toisella, mutta täysin identtisellä ja vastaavalla tavalla kuormatulla RAV4:llä sekä toisella kuljettajalla samoin tuloksin.
– Maailman suurin autovalmistaja Toyota on jälleen päästänyt markkinoille tuotteen, joka ei kykene suoriutumaan turvallisesti hirvenväistötestistä, lehti kirjoittaa.
Toyota kiistää ongelmat
Asiaa Teknikens Världille kommentoineen Ruotsin Toyotan edustajan mukaan RAV4 pärjäsi sen omissa vastaavissa testeissä hyvin, ja asiakkaat voivat luottaa autojensa turvallisuuteen.
2:39
Teknikens Värld kuitenkin suosittaa, että RAV4:t jätettäisiin ostamatta, kunnes Toyota on korjannut ongelman.
Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo MTV Uutisille, että Teknikens Världin havainto tuli yllätyksenä.
– Turvallisuus menee meillä kaiken edelle, mutta omissa vastaavissa olosuhteissa tehdyissä testeissämme emme ole saaneet toistettua Teknikens Världin havaitsemaa käyttäytymistä, Karvinen toteaa.
Hänen mukaansa uuden RAV4:n omistajat sekä sellaista harkitsevat voivat olla huoletta.
– RAV4 on turvallinen auto siinä missä muutkin Toyotat. Ei ole mitään syytä olla ostamatta sitä, eikä toisaalta meilläkään ole mitään syytä olla myymättä.
Ei ensimmäinen kerta
Teknikens Värld paljasti vastaavia ongelman myös Toyotan Hilux-avolavassa ensin vuonna 2007 ja uudelleen vuonna 2016.
Kaikkein tunnetuin tapaus lienee kuitenkin vuodelta 1997. Tuolloin Teknikens Värld suoritti kyseisen hirvenväistötestin aivan uudelle A-sarjan Mercedes-Benzille. Auto kippasi testissä nurin.
Mersun emoyhtiö Daimler kiisti aluksi, että autossa olisi suunnitteluvirhe, mutta pian ongelma oli kuitenkin niin laajalti tiedossa, ettei emoyhtiöllä ollut muuta vaihtoehtoa kuin myöntää ongelmat ja etsiä ratkaisu. Tämä johti vasta myyntiin tulleen auton tuotannon keskeytymiseen useiksi kuukausiksi.
Asiasta kertoi Suomessa ensimmäisenä Autotoday.