Tesla julkaisi lukuja: Mitä sähköauton akusta on jäljellä yli 300 000 kilometrin jälkeen?

Sähköauton akku heikkenee ajan kuluessa ja kilometrien karttuessa. Monen autoilijan mielessä on kuitenkin kysymys, että kuinka paljon ja kuinka nopeasti. Tarkkoja lukuja ei ole vielä juurikaan tarjolla, mutta sähköautovalmistaja Teslan tuoreessa raportissa sentään hieman valotetaan asiaa. 

Tesla on julkaissut raportin autojensa ympäristövaikutuksista. Yhdysvaltalainen Electrek nosti raportista esiin Teslan havainnot siitä, kuinka paljon sähköauton akku heikkenee ajokilometrien myötä.

Teslan mukaan 200 000 mailin eli noin 320 000 kilometrin ajon jälkeen Model S:n ja Model X:n akun kapasiteetti on heikentynyt keskimäärin 12 prosenttia. Tieto on tärkeä monelle sähköauton hankintaa harkitsevalle, joka pohtii sitä, miten akut kestävät tulevaisuudessa.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Electrek arvelee Teslan nostaneen esiin vain S:n ja X:n akkulukemia, sillä kyseiset autot ovat olleet markkinoilla paljon pitempään kuin Model 3 ja Model Y, joten dataa niiden akkujen kestävyydestä on kertynyt enemmän.

Teslan julkaisemasta grafiikasta on pääteltävissä, että myös monien hyvin vähän ajettujen autojen akut ovat osoittaneet heikentymisen merkkejä. Yhtiö kuitenkin muistuttaa, ettei grafiikassa ole huomioitu auton ikää.

– Ajokilometrit ovat vain yksi tekijä akkukapasiteetin säilyttämisessä; ikä on myös merkittävä tekijä, yhtiö huomautti raportissaan.

Suomeksi sanottuna akun kapasiteetti laskee myös ajan kuluessa, vaikka autolla ei paljoa ajettaisikaan.

Electrek puolestaan huomauttaa artikkelissaan aiemmasta huomiostaan liittyen Teslan eri akkujen erilaiseen ikääntymiseen. Se havaitsi omissa selvityksissään, että 90 kWh:n akusto menetti kapasiteettiaan huomattavasti nopeammin kuin 80 kWh:n akusto.

Lähteet: Electrek, Tesla

Lue myös:

    Uusimmat