Amerikkalaistutkimuksessa selvisi, että sähköautot poistuvat käytöstä polttomoottoriautoja nopeammin. Tämä on huono kehityssuunta sähköauton elinkaarikustannusten ja -päästöjen kannalta, ellei asiaan tule muutosta.
Yhdysvaltalainen Green Car Reports uutisoi kysymyksiä herättävästä tutkimustuloksesta. S&P Global Mobilityn toteuttamassa tutkimuksessa havaittiin, että sähköautot poistuvat liikenteestä aiemmin kuin polttomoottoriautot.
Vuosina 2013–2022 rekisteröidyistä polttomoottoriautoista käytöstä on poistunut 5,2 prosenttia. Samassa ajassa 6,6 prosenttia sähköautoista on siirtynyt ajasta ikuisuuteen.
Vaikka sähköautojen rekisteröintimäärät ovat kasvaneet Yhdysvalloissakin voimakkaasti, viime vuonnakin 58 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, on tutkimuksessa havaittu kehityssuunta vähemmän mairitteleva, sillä sähköauton valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat polttomoottoriautoja suuremmat.
Lue myös: Tesla julkaisi lukuja: Mitä sähköauton akusta on jäljellä yli 300 000 kilometrin jälkeen?
Akkuja turha syyttää
Green Car Reports kuitenkin huomauttaa, että monen pelkäämä akun kunnon heikentyminen tuskin on asiaan syynä.
Recurrentin tuoreen tutkimuksen mukaan akku on pitänyt vaihtaa vain erittäin harvaan sähköautoon.
Todennäköisemmäksi selitykseksi Green Car Reports tarjoaa vakuutusyhtiöitä.
– Vakuutusyhtiöt ovat aivan liian innokkaita laittamaan sähköautoja lunastukseen niiden korjaamisen sijaan. Etenkin silloin, jos vaurioihin liittyy akusto tai taustalla on edes pienikin tulvavaurio, se kirjoittaa.
Yhdysvalloissa valmistajat ovat myös herkemmin ostaneet autoja takaisin niiden omistajilta takaisinkutsujen yhteydessä. Näin teki muun muassa Toyota, jonka bZ4x-sähköauton pyörät saattoivat irrota.
Lue myös: Tutkimus paljasti sähköautot, joissa akkuvaihto on kaikkein todennäköisin
Lähde: Green Car Reports, S&P Global Mobility