Kymmenet norjalaiset saavat Teslalta muhkean 13 000 euron korvauksen – heräävätkö muutkin vaatimaan samaa?

1:03img
Tältä Tesla Model S ja Model X näyttävät jatkossa sisältä.
Julkaistu 27.05.2021 06:25

Ville Järveläinen

Tänä päivänä auton toimintoja on mahdollista muuttaa rajustikin pelkällä ohjelmistopäivityksellä. Mikäli päivitys kuitenkin muuttaa auton ominaisuuksia asiakkaan näkökulmasta huonompaan suuntaan, voi autovalmistaja olla heikoilla jäillä.

Kalifornialainen sähköautovalmistaja Tesla on hävinnyt Norjassa nostetun kanteen. Vastapuolella oli 30 norjalaista asiakasta, jotka olivat tyytymättömiä autoihinsa tulleeseen muutokseen.

Taustalla on Teslan Model S:n ja Model X:n vuosina 2013–2015 valmistettujen 85 kilowattitunnin akustolla varustettuihin yksilöihin vuonna 2019 jakama ohjelmistopäivitys, jolla valmistaja muutti akuston käyttäytymistä.

Sähköauton akusto ei kanteen mukaan latautunut päivityksen jälkeen enää yhtä nopeasti kuin ennen yhtiön omilla Supercharger-pikalatureilla, eikä myöskään yhtä piripintaan kuin aiemmin. Joissain tapauksissa auton toimintamatka kutistui päivityksen jälkeen jopa 65 kilometrillä.

Lue myös: Tämä sähköauto kykenee ihan aikuisten oikeasti yli 500 kilometrin toimintamatkaan – lenkin keskinopeus oli peräti 120 km/h

Teslan mukaan kyse oli auton akuston suojelemisesta, mutta oikeus ei sähköautovalmistajan päätä paijannut, vaan määräsi sen maksamaan jokaiselle 30 asiakkaalle hieman yli 13 000 euroa kullekin.

Oikeus katsoi, että Tesla yritti välttyä kantamasta lakisääteistä vastuutaan.

Voi käydä vieläkin kalliimmaksi

Teslan pelkona – ja ihan perusteltuna sellaisena – lienee tässä vaiheessa se, että muutkin kyseisillä malleilla ajavat asiakkaat, joita on Norjassa noin 10 000, heräävät tämän seurauksena vaatimaan vastaavia korvauksia, vaikka eivät alkuperäiseen kanteeseen osallistuneetkaan.

Ohjelmistopäivitys ei myöskään muuttanut vain norjalaisten autojen toimintaa, joten Tesla voi saada kimppuunsa Norjan ennakkotapauksesta innostuneita lakimiehiä myös muualla maailmassa.

Lue myös: Näin moni sähköautoilija palasi takaisin polttomoottoriin – tulotasollakin vaikutti olevan väliä

Lähteet: Nettavisen, Electrek, The Verge

Tuoreimmat aiheesta

Autot