MM-rallin vapautuvien sääntöjen toivotaan lisäävän lajiin valmistajia ja kilpailua. Hallitseva mestari Thierry Neuville ei kuitenkaan ole vakuuttunut.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Kansainvälinen autoliitto FIA esitteli keskiviikkona paketin uusia sääntölinjauksia, jotka tuovat vuodesta 2027 alkaen rallin MM-sarjaan muun muassa vapaammin valittavan korimallin ja voimanlähteen.
Jatkossa autojen hinta pyritään myös rajaamaan 345 000 euroon. Sääntöpaketin tarkoituksena on lisätä erityisesti uusien autonvalmistajien kiinnostusta lajia kohtaan.
Kaikki eivät kuitenkaan ole hyvillään lisääntyvästä kilpailusta. Tuore mestarikuski Thierry Neuville nosti Dirtfishin haastattelussa esiin huolen, että pian uudistuksissa käy päinvastoin kuin on tarkoitettu, jos yksityistiimien kuskit voivat tulla sarjaan, hankkia edullisen auton ja haastaa paremmalta ajopaikalta sarjan vakituiset kuskit.
– Siitä tulee minun mielestäni asiakastallien kisaamista eikä mitään enempää. Olen siis todella huolissani siitä, Neuville totesi ennen FIA:n sääntöjulkistusta.
MTV Urheilun asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa pitävät uudistusta vain hyvänä asiana lajille.
– Tämähän juuri sitä kiinnostavuutta luo. En näe sitä uhkana muuta kuin, että joku kilpailija ajattelee niin, Ketomaa sanoo.
– Ja toisaalta, mitä sitten? Sen takia sinne mennään, että ajetaan kilpaa rallia, hän lisää.
– Loistava idea. Parhaimmillaan se on sitä, että siellä voisi yksittäisissä kisoissa tai erikoiskokeilla joku paikallinen suuruus tulla härnäämään näitä vakiokasvoja. Sehän lisää kilpailua ehdottomasti, Tahko komppaa.
LUE MYÖS: MM-rallin autot mullistuvat – hurja muutos hintalappuun
Tahko näkee, että parhaassa mahdollisessa tilanteessa jokaisessa rallissa voisi kisata parikymmentä ykkösluokan kuljettajaa, joista 10–15 voisivat voittaa erikoiskokeita. Silti nappisuoritukselta vaadittaisiin edelleen melkoista jättionnistumista, mutta vain tätä kautta olisi mahdollista nostaa lajissa esiin uusia lupauksia.
– Olisihan se mieletöntä ja juuri sitä, mitä laji on kaivannut, Tahko sanoo.
– Uudet säännöt mahdollistaisivat juuri sen, että vaikka Sami Pajari voisi päästä Jyväskylässä ajamaan kolmen joukkoon ensimmäisenä päivänä ja näyttämään sen, että täältä pesee, jos vain kalusto annetaan.
Sekä Tahkon että Ketomaan mukaan on silti epätodennäköistä, että täysin puskista tultaisiin pienemmillä resursseilla penkan kautta ohi.
– Ei sinne todellakaan mennä tuosta vain voittamaan. Ammattitehdastiimit ja parhaat kuskit erottuvat silti aina, Ketomaa sanoo.
– Siitähän ei pääse mihinkään, että kyllä siellä kovimmat kuskit nytkin on. Niitä on vain auttamatta liian vähän, Tahko lisää.
4:00