Threadsin alkuhuuma lässähti – näin "Twitterin-tappaja" on pärjännyt

Twitterin haastajan, viestipalvelu Threadsin suosio on hiipunut julkaisun jälkeisinä viikkoina, markkina-analyysitiedot kertovat.

Threadsissa päivittäin keskimäärin vietetty aika on laskenut avauspäivän jälkeen yli 75 prosenttia, markkina-analyysiyritys Sensor Towerin tiedot kertovat.

Facebookin omistajayhtiön Metan 6. heinäkuuta julkaiseman Threadsin alku oli näyttävä. Palveluun rekisteröityi alle viidessä päivässä yli 100 miljoonaa käyttäjää.

Julkaisupäivänä Threads ilmestyi yli sadassa maassa. Euroopassa Threadsia ei ole vielä julkaistu sääntelyn vuoksi.

Threadsin katsotaan olevan merkittävin kilpailija miljardööri Elon Muskin omistamalle Twitterille.

Sen jälkeen, kun Musk osti Twitterin viime vuonna, hän on tuonut alustalle kiisteltyjä ja kaoottisia uudistuksia kerta toisensa jälkeen.

Threads-sovellusta oli sunnuntaina ladattu maailmanlaajuisesti yli 184 miljoonaa kertaa sen julkaisun jälkeen.

Sovellus ei ole kuitenkaan osoittautunut olennaisesti erilaiseksi Twitteristä ominaisuuksiltaan tai toiminnallisuudeltaan, sanoi Sensor Towerin vanhempi analyytikko Abe Yousef.

Instagramin käyttäjäkuntaa ei kiinnosta kiistellä

Twitter hallitsee edelleen verkkokommenttien ja -uutisten alustana, Piilaakson sijoittaja ja analyytikko Jeremiah Owyang sanoo. Muskin "täytyisi tuhota se kokonaan" ajaakseen yleisönsä pois lopullisesti.

– Tappaako Threads Twitterin? Ei todellakaan. Se ei vain ole vastaava, hän sanoi.

Owyangin mielestä Threadsilta oli fiksua hyödyntää Instagramin olemassa olevaa käyttäjäkuntaa nopeaa ja saumatonta käyttöönottoa ajatellen.

Käyttäjäkunta on kuitenkin erilainen. Instagramin käyttäjille oleellisempia ovat kuvat ja videot, ei niinkään kommentointi tai kiisteleminen, Owyang sanoo.

Myöskään Threads palveluna ei ole kiinnostunut tuomaan esiin uutisia ja politiikkaa Threadsin ja Instagramin johtajan Adam Mosserin tuoreen viestin mukaan.

Twitter-diaspora on hajaantunut

Muskin omistamaan Twitteriin turhautuneet ihmiset etsivät vaihtoehtoja, mutta yksikään kilpailija ei ole vakiinnuttanut asemansa ihanteelliseksi vaihtoehdoksi.

Twitterin lopettajista on tullut eräänlainen diaspora, joka on levinnyt Mastodoniin, Blueskyhyn, Threadsiin ja muille alustoille etsiessään uutta sosiaalisen median kotia, Owyang sanoo.

– Monet ihmiset ovat lähteneet Twitteristä, ja se jatkuu. Mutta kysymys kuuluu: minne he ovat menossa? Ei ole yhtä keskitettyä paikkaa minne mennä.

Threadsin kasvun esteenä on myös se, että Meta on pitänyt sen pois Euroopan unionin alueelta, Creative Strategies -yrityksen analyytikko Carolina Milanesi sanoi.

– Osa markkinoista puuttuu, hän sanoi Threadsin poissaolosta EU:sta.

Juttua päivitetty 11:31 tuoreilla tiedoilla.

Lue myös:

    Uusimmat