Elon Muskin X:n haastaja hehkuttaa: Miljoona uutta käyttäjää vuorokaudessa

Yhdysvaltalaismiljardööri Elon Muskin omistamalle X-viestipalvelulle haastajaksi perustettu Bluesky kertoi tällä viikolla kasvaneensa suorastaan räjähdysmäisesti.

Eilen Bluesky ilmoitti käyttäjämääränsä kasvaneen pelkästään kuluneen vuorokauden aikana miljoonalla uudella käyttäjätilillä. Blueskyn ilmoittaessa asiasta sen käyttäjämäärä hipoi 17 miljoonaa, mutta luku on jo saattanut muuttua.

Moni uusi käyttäjä on hypännyt Blueskyhin X:stä syyttäen Muskin viestipalvelua vihapuheen mahdollistamisesta sekä asiattoman sisällön lisääntymisestä. Lisäksi käyttäjät ovat sanoneet kaivanneensa X:ää edeltäneen Twitterin keskustelukulttuuria.

Käyttäjämäärien huomattava kasvu on ajoittunut Yhdysvaltojen vaalien jälkimaininkeihin, kun presidentinvaalit voittanut republikaanien Donald Trump on koonnut tulevaa hallintoaan, jossa myös Elon Musk on saamassa näkyvän roolin.

X:stä ovat viime aikoina lähteneet useat merkittävät mediat. Elon Musk on rajoittanut uutiskanavien sisältöjen ja muiden linkkien leviämistä X:ssä. Hän on kehottanut näkyvyyden saamiseksi julkaisemaan pidempiä viestejä – yli 280 merkin pituisia viestejä saavat kirjoittaa kuitenkin vain maksavat käyttäjät.

Pikkulinnusta perhoseen

Blueskyn perusti viisi vuotta sitten Twitteriä perustamassa ollut Jack Dorsey. Hän halusi luoda uuden Twitterin, jota ei kuitenkaan omistaisi yksi ainoa henkilö tai taho ja jossa myös käyttäjät voisivat säilyttää tietojaan muilla kuin viestipalvelun palvelimilla.

Aluksi viestipalveluun pystyi liittymään ainoastaan jo olemassa olevan tilin käyttäjältä saadulla kutsulla, mutta helmikuusta lähtien palveluun on saanut avata tilin kuka tahansa.

Bluesky muistuttaa käyttäjäominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään sinisine perhoslogoineen paljon alkuperäistä Twitteriä, jonka logo oli sininen pikkulintu.

Alustalla voi julkaista pisimmillään 300-merkkisiä tekstejä, jakaa linkkejä, valokuvia ja videoita, kuten useimmilla muilla somealustoilla. Blueskyn säännöt kieltävät vihapuheen tai muun vahingollisen sisällön, ja palvelu pyytää raportoimaan niistä.

Bluesky ei kuitenkaan enää vastaa Dorseyn haavetta hajautetusta omistajuudesta. Dorsey itse lähti Blueskyn hallituksesta viime toukokuussa, ja nyt palvelua johtaa sen pääosin omistava yhdysvaltalainen Jay Graber.

BBC: Käyttäjäryntäys johtanut jumeihin

BBC:n mukaan ryntäys Blueskyhin on aiheuttanut sen, että yhä keskeneräinen viestipalvelu on aika ajoin jumiutunut.

Palvelulla ei myöskään ole kestävää rahoitusmallia. Se ei julkaise mainoksia, vaikka niistä saaduilla rahoilla toimintaa voisi ehkä luotettavammin jatkaa käyttäjämäärien kasvaessa. Bluesky aloitti toimintansa sijoittajien ja yritysten rahoittamana ja sai BBC:n mukaan kerättyä tällä tavalla kymmeniä miljoonia dollareita.

BBC arvioi, että Blueskylla on vielä pitkä matka X:n käyttäjämääriin.

X ei toistaiseksi ole julkaissut käyttäjämääriään, mutta alustalla arvioidaan olevan satoja miljoonia tilejä ympäri maailmaa. Forbesin mukaan Musk on kertonut, että X:ää käyttää 250 miljoonaa ihmistä joka päivä.

"Twitterkin oli mukava paikka vuonna 2009"

Eilen ruotsalainen Dagens Nyheter ilmoitti lopettavansa artikkeliensa julkaisun viestipalvelu X:ssä useiden muiden ruotsalaismedioiden vanavedessä.

– Sen jälkeen, kun Elon Musk astui johtoon, palvelu on yhä enenevässä määrin sulautunut hänen ja Donald Trumpin poliittisiin kunnianhimoihin samalla, kun ilmapiiri palvelussa on muuttunut yhä raaemmaksi ja äärimmäisemmäksi, perusteli lehden päätoimittaja Peter Wolodarski.

Tätä ennen brittilehti Guardian kertoi lopettaneensa palvelun käytön muun muassa häiritsevän sisällön, kuten rasismin ja äärioikeistolaisten salaliittoteorioiden, takia.

Guardianin kolumnisti ennusti, että tuskin Blueskykaan säilyy loputtomiin rauhallisena ajatustenvaihtopaikkana, jos se jatkaa kasvamistaan tätä tahtia.

– Vaikka se on nyt mukava paikka, niin oli myös Twitter vuonna 2009, kirjoitti kolumnisti Gaby Hinsliff.

– Se antaa toivoa, että Bluesky on rajatumpi ja keskustelu vähemmän tunteikasta ja sen myötä vähemmän koukuttavaa. Sosiaalisen median käytön salaisuus vuonna 2024 on käyttää sitä vähemmän, hän kirjoitti.

Lue myös:

    Uusimmat