Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Saako hätävilkkuja käyttää vain sillä perusteella, että itse kokee sen tarpeelliseksi? Mitä laki sanoo ja onko tilanteita, joissa lain ”rikkominen” olisi hyväksyttävää tai jopa suositeltavaa?
Vastaus: Tieliikennelain 37 § määrittelee asian varsin selkeästi:
Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
Hätävilkkuja saa siis käyttää vain pysähtyneessä ajoneuvossa, lain määrittelemissä tilanteissa. Muut omat sovellukset hätävilkun käytöstä saattavat aiheuttaa väärinymmärryksiä ja vaaratilanteita, koska kaikki autoilijat eivät välttämättä osaa tulkita tilannetta samalla tavalla. Meillä on olemassa yhteiset pelisäännöt eli lainsäädäntö, jota tulee noudattaa.
Tyypillisiä väärinkäyttötilanteita
Esimerkiksi kaistanvaihtotilanteessa näkee välillä kiitettävän tilaa antanutta autoa hätävilkkujen avulla. Tässä on kuitenkin olemassa se riski, että sivulta, oikealta lähestyvä kiinnittää huomiota vain omalla puolellaan vilkkuviin vilkkuihin ja tulkitsee auton aikovan kääntyä sinne, mistä hän itse on tulossa. Tämän virhetulkinnan johdosta sivulta tulija saattaa lähteä liikkeelle ja ajaa suoraan vasemmalta lähestyvän, hätävilkkuja käyttäneen auton eteen.
Toinen varsin yleinen tapa väärinkäyttää hätävilkkuja on autoa hinattaessa. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun olen törmännyt siihen, että hinausköyden päässä olevalla, vedettävällä autolla, on hätävilkut päällä. Näin ei kuitenkaan tulisi toimia, koska hinattavakin auto liikkuu. Kuten edellä totesin, lainsäädäntö antaa mahdollisuuden hätävilkkujen käyttöön vain pysähtyneessä ajoneuvossa. Jos hätävilkut ovat päällä, ei hinattava auto pysty viestimään suuntamerkillä, minne hinausyhdistelmä on aikeissa kääntyä.
Hätävilkut pimeällä
Hätävilkkujen kanssa on syytä kytkeä päälle seisontavalot (etu- ja takavalot), ellei tie ole niin hyvin valaistu, että ajoneuvon voi muutoinkin selvästi havaita riittävän etäältä. Seisontavalot kertovat tilannetta kauempaa lähestyville, että kyseessä on auto, jolla on hätävilkut päällä, eikä esimerkiksi tietyömaan varoitusvilkut. Seisontavalojen väristä muu liikenne voi myös päätellä, onko hätävilkut päällä oleva auto nokka vai perä heitä kohti. Tämä auttaa hahmottamaan tilannetta ja tien suuntaa.
Usein näkee, että hätävilkkujen kanssa unohdetaan lähi- tai kaukovalot päälle. Tällöin edestä katsottuna hätävilkut häviävät täysin lähi- tai kaukovalojen loisteeseen. Näin erikoistilanne jää vastaantulijalta huomiotta, mikä todennäköisesti aiheuttaa myös sen, että hän lähestyy tilannetta liian suurella nopeudella.
Paitsi, että päälle jätetyt lähi- tai kaukovalot hävittävät hätävilkun varoittavan signaalin, ne saavat auton näyttämään edestä katsottuna liikkuvalta. Tällöin vastaantulija vaihtaa turhaan lähivaloille. Päälle unohtuneet lähi- tai kaukovalot myös häikäisevät vastaantulijaa jonkin verran. Näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta esimerkiksi pysähtyneen auton vierellä kävelevä ihminen jää helposti havaitsematta.
Hätävilkkujen automaattitoiminto
Joku on saattanut havaita, että uudemmissa autoissa hätävilkut vilkkuvat hätäjarrutuksen aikana ja sen jälkeen, auton pysähdyttyä. Tämä herättää monesti ihmetystä, että miten järjestelmä voi toimia Suomen lainsäädännön vastaisesti eli vilkuttaa hätävilkkuja, vaikka auto on vielä liikkeellä. Nämä jarrutuksen aikana aktivoituvat vilkut eivät kuitenkaan lainsäädännön näkökulmasta ole hätävilkkuja vaan kyseessä on hätäjarrutuksen merkkivalo. Tämän toiminnon aktivoiduttua joissakin autoissa saattavat vilkkua myös jarruvalot. Hätäjarrutuksen merkkivalo saa kytkeytyä päälle, jos autolla on jarrutuksen alkaessa nopeutta yli 50 kilometriä tunnissa.
Hätäjarrutuksen merkkivalon pitää kytkeytyä pois, kun ajoneuvo on pysähtynyt. Sen jälkeen hätävilkkutoiminto voi kuitenkin aktivoitua automaattisesti. Hätäjarrutuksen merkkivalo –toiminnolla ja hätävilkuilla ovat eri vilkkumistaajuudet.