Poliisi valvoo raskasta liikennettä tehostetusti tällä viikolla. Muistutukseksi Helsingin poliisilaitos julkaisi Facebookissa kuvavisan. Osaatko sinä kertoa mikä kuvissa mättää?
Oikeat vastaukset
1. Kuvan kuormassa paperirullat ovat jääneet täysin sitomatta. Maantiellä jonkin liikenteen häiriötilanteen sattuessa (esimerkiksi jarrutus) kuorma voi liikkua ja vaikeuttaa ajoneuvon hallintaa. Paperirullat on lisäksi pinottu päällekkäin irti seinämästä, mikä lisää rullien riskiä lentää kuormasta sivuilta ulos, mikä taas voi aiheuttaa vaaratilanteen muille tiellä liikkujille. Yksi paperirulla voi painaa 500-3000 kiloa, joten tällainen kuorma on liikenteessä todella vaarallinen.
2. Kuvan kyydistä pullottava kuorma näkyi pressun läpi, mikä johti ajoneuvon pysäyttämiseen. Kun kuorma-autosta vedettiin pressu pois päältä, tämäkin kuorma paljastui sitomattomaksi. Lastina oli suursäkkejä, jotka oli ladottu kolmeen kerrokseen, lisäksi kuorma oli liikkunut ajon aikana.
3. Tässä kuvassa taloelementtikuorma kallistuu toiselle puolelle, mikä aiheuttaa suuren riskin liikenteessä. Kuorman sidonta oli jo lähtöpaikassa tehty väärin, eikä kyseisellä sidonnalla kuormaa saa liikenneturvalliseksi. Matkasta puuttui taloelementtien kuljetusta varten tarkoitettu tuentakehikko, minkä avulla kuorman olisi saanut sidottua oikein.
4. Kun kuormassa kuljetetaan vaarallisia aineita, niiden tulisi olla sidottuina ja tuettu erillään toisistaan. Tässä tapauksessa sisältö oli aivan sekaisin; nallit, poltto- ja räjähdysaineet kuljetettiin vieretysten samassa kuormatilassa. Törmäyksen sattuessa koko lasti olisi voinut aiheuttaa vakavan vaaratilanteen. Kuljetettaessa vaarallisia aineita auton etu- ja takaosassa tulisi olla VAK-merkintä, jos vapaa raja ylittyy. Tarvittava oranssi kilpi näkyy pikkukuvassa neljännen ja viidennen kohdan kuvien välissä.
5. Pressun tuet ovat kärsineet jo kahdessa kohtaa kuorman liikkuessa, lisäksi sitominen on jäänyt tekemättä.
6. Kyseisestä kuorma-autosta puuttuu rengas. Tämä auto ajoi koko matkan Heinolasta Helsinkiin mukanaan lastia 24 tuhannen kilon edestä. Akseliin on sidottu liina, jotta se pysyisi ilmassa. Tällaisessa kunnossa ei kuorma-autoa ei pitäisi ajaa edes tyhjänä.
7. Kuvan rengas on kulunut sileäksi ja repeytymässä reunoista. Suomen säädösten mukaan kesärenkaissa urasyvyyden tulisi olla vähintään 1,6 mm ja talvella 3 mm. Näissä renkaissa urasyvyys taitaa olla jo miinuksen puolella.
Kaikissa esimerkeissä olevat kuormat ovat 15-24 tonnin painoisia, minkä takia sitominen ja tukeminen ovat erittäin tärkeässä roolissa.
Lähde: Helsingin poliisilaitos