Nyt alkoi tapahtua: FIA käynnisti tutkinnan Ferrarin huijausepäilyistä – kolmen tiimin osia takavarikoitiin Brasiliassa

10.10403247d
Ferrarin polttoainejärjestelmää kohtaan heitetyt epäilykset alkoivat kiinnostaa FIA:a siinä määrin, että liitto otti punaisten autosta osia takavarikkoon./All Over Press
Julkaistu 20.11.2019 17:26
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Epäilykset Ferrarin mahdollisesta sääntöjenvastaisesta polttoainejärjestelmästä ovat saaneet Kansainvälisen autoliiton FIA:n tutkimaan tapausta ilman yhdenkään F1-tiimin suoranaista protestia, uutisoi saksalaislehti Auto Motor und Sport.

LUE MYÖS: F1:n huijauskohu velloo – Ferrarin leiri nousi takajaloilleen

Kilpailijatallit, Red Bull ja Mercedes, ovat vihjailleet Ferrarin käyttämästä sääntöjä kiertävästä ratkaisusta, joka mahdollistaisi polttoaineen virtauksen hetkellisen lisäyksen yli sallittujen rajojen.

Ferrari on kiistänyt kyseiset ratkaisut, mutta asian noustua syksyn mittaan pinnalle, tallin suoranopeudet ovat samaan aikaan laskeneet suhteessa lähimpiin kilpailijoihinsa.

Auto Motor und Sport kertoo, että FIA takavarikoi viikonlopun Brasilian osakilpailun jälkeen osia kolmen auton polttoainejärjestelmistä tarkempia tutkimuksia varten. Kyseessä olivat osat yhdestä Ferrarin tehdastiimin ja yhdestä sen asiakastiimin (siis joko Alfa Romeon tai Haasin) polttoainejärjestelmästä sekä yhdestä muun kuin Ferrarin voimanlähteellä toimivan tallin vastaavasta järjestelmästä.

Takavarikoidut osat sijaitsevat lehden mukaan virtausta mittaavan anturin ja itse moottorin välillä. Ne tutkitaan FIA:n omassa laboratoriossa ja palautetaan tiimeille jälleen Abu Dhabin päätösviikonloppuun mennessä.

Tähän asti Red Bull on tyytynyt vain vihjailemaan Ferrarin mahdollisilla väärinkäytöksillä eikä Mercedeksellä ole mestaruuksiensa varmistuttua tarvetta aiheuttaa tiimien välille närää enää loppukauden aikana, joten ainuttakaan virallista protestia ei kilpailijoilta ole tullut.

Ferrarin oman selityksen mukaan suoranopeudet ovat edellisissä kisoissa pienentyneet vain siitä syystä, että talli on joutunut kompensoimaan suoravauhtiaan aerodynaamisesti, jotta saisi enemmän vauhtia mutkiin.

Tuoreimmat aiheesta

F1