Euroopan yleisradiounionin laulukilpailu Euroviisut rahoitetaan osittain myös kaupallisten yhteistyökumppaneiden sponsorisopimuksilla. Tämän vuoden pääsponsorina on israelilainen kauneudenhoitotuotteisiin erikoistunut yhtiö Moroccanoil.
Yleisradion luovien sisältöjen ja median johtaja Ville Vilén sanoo, ettei Ylellä ole mielipidettä Euroopan yleisradiounionin (EBU) hankkimiin sponsoreihin Euroviisuissa.
– Euroviisut on iso kansainvälinen juttu, ja se myydään satoihin maihin. Olemme tässä tapauksessa ikään kuin ohjelman ostaja, kuten isoissa urheilukilpailuissa.
Viime vuonna viisuilla oli EBUn mukaan yhteensä 162 miljoonaa katsojaa. Suomessa finaalilähetystä seurasi 2,8 miljoonaa ihmistä.
Euroviisujen niin sanottuna pääsponsorina (englanniksi presenting partner) on israelilainen kauneudenhoitotuotteisiin erikoistunut Moroccanoil. Yhtiön logo ollut näkyvillä esimerkiksi lopputulosten yhteydessä sosiaalisen median julkaisuissa. Yhtiön tunnusväri on turkoosi.
Moroccanoil on ollut pääsponsorina vuodesta 2020 lähtien.
Kilpailun virallinen viihdeyhteistyökumppani on sosiaalisen median alusta TikTok, joka on myös ollut säännöllisesti esillä mediassa tietoturvariskiensä vuoksi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa suunnitellaan kiinalaisomisteisen palvelun kieltämistä, EU on väläyttänyt samaa ja kokoomuskansanedustajat vaativat vastaavaa Suomessa.
Vilén korostaa, että sponsorisopimukset ovat EBUn liiketoimintaa ja että Yle ei saa tehdä sponsorointisopimuksia.
– Nämä ovat erityistapauksia, että lähetyksen yhteydessä näkyy pääsponsoreita.
Sponsoreiden näkyminen on Vilénin mukaan tällaisissa tapauksissa yleisradiolain mukaista, koska Yle ei saa niistä rahaa.
Israelin sulkemista pois Euroviisuista on vaadittu Israelin Gazan kaistalla käymän sodan vuoksi. Yle tiedotti jo helmikuussa, että se kunnioittaa EBUn päätöstä siitä, mitkä TV-yhtiöt osallistuvat Euroviisuihin.
– Keskustelimme EBUn ja monien kollegamaiden, erityisesti Pohjoismaiden, kanssa. Teimme yhdessä päätöksen, että menemme EBUn ehdoilla EBUn järjestämään kilpailuun.
Viisi suurinta maata maksavat enemmän kuin muut
Euroviisut järjestävä Euroopan yleisradiounioni EBU koostuu 113 organisaatiosta, jotka sijaitsevat 56 eri maassa. Malmön Euroviisu-sivujen mukaan yleisradiot maksavat osallistumismaksuina yhteensä 6,2 miljoonaa euroa kilpailun järjestämistä varten.
Tosin maksuosuuksia tasataan solidaarisuusperiaatteen mukaisesti niin, että suuremmat yhtiöt maksavat enemmän. Suurimmat rahoittajamaat ovat Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Iso-Britannia.
Isäntämaan yhtiön kustannukset vaihtelevat 10–20 miljoonan euron välillä.