Yksityinen pysäköinninvalvontayritys ParkkiPate on julkaissut listauksen viime vuoden yleisimmistä pysäköintivirheistä, joista se on määrännyt virhemaksuja.
ParkkiPate kertoo tiedotteessaan pandemia-ajan vaikuttaneen pysäköintivirhemaksujen määrään. Vaikka autoilun määrä romahti koronapandemian alussa vuonna 2020, palasi liikkuminen vuonna 2021 jo lähemmäs normaalitasoa.
– Poikkeusaika on opettanut suomalaisille monenlaista, vaan ei pysäköintiehtojen noudattamista, Parkkipaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta toteaa tiedotteessa.
Yleisin syy maksun määrämiseen on ParkkiPaten tilastojen mukaan pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen alueella, jossa pysäköinti edellyttää kiekon käyttämistä. Useampi kuin joka neljäs pysäköinvirhemaksu määrättiin tästä syystä.
Lue myös: Helsingin pysäköinninvalvonta teki Volkkari-kuskista varoittavan esimerkin: "Jos näin välttämättä haluaa pysäköidä..."
– Kiekon käyttäminen on pieni asia, jolla on iso merkitys. Sen ansiosta kiireisilläkin alueilla on mahdollista pysäköidä ilmaiseksi. Aikarajojen avulla kiinteistön omistaja varmistaa, että pysäköintitilaa riittää kiinteistössä oikeasti asioiville ihmisille. Jos samoilla paikoilla pidetään autoja vuorokauden ympäri, alueella asioiville ei riitä paikkoja, Metsäranta sanoo.
Joka kymmenes maksun saanut pysäköi muualle kuin parkkipaikalle
Viime vuonna lähes joka kymmenes valvontamaksun saaneista oli jättänyt autonsa johonkin muualle kuin pysäköintiin tarkoitetulle paikalle, esimerkiksi pelastusteille.
– Monet autoilijat eivät ymmärrä kuinka tärkeää on, että auto on pysäköity siihen tarkoitetulle paikalle. Hätätilanteen sattuessa pelastustielle pysäköity auto voi aiheuttaa ongelmia, jos ambulanssi tai paloauto ei pääse paikalle tai ihmiset eivät pääse poistumaan alueelta, Metsäranta kertoo tiedotteessa.
Väärään paikkaan pysäköity auto voi haitata myös tienhoitoa tai alueen normaalia liikennettä.
Varo vaarallista väärinpysäköintiä
Kesäkuussa 2020 voimaan astunut tieliikennelaki sallii auton tai muun ajoneuvon parkkeeraamisen taajamassa tien vasempaan laitaan myös kaksisuuntaisella tiellä, kun se aiemmin sallittiin vain yksisuuntaisella tiellä.
Vakuutusyhtiö LähiTapiola muistutti tiedotteessaan maaliskuussa, että tien yli parkkiin ajaessa kuskilta voi unohtua yksi tärkeä sääntö: suojatien eteen pitää aina jättää vähintään viisi metriä tyhjää tilaa. Tässä kohti monelle sattuukin edelleen ajatusvirhe.
Vaikka itse ajattelisi jättävänsä auton parkkiin suojatien jälkeen, vastaantulijoille se on kuitenkin suojatien edessä. Niinpä se peittää näkyvyyden ratkaisevassa kulkusuunnassa.
Uutisoimme vaarallisesta väärinpysäköinnistä jo loppuvuodesta 2020, ja jälleen alkuvuodesta 2021, mutta edelleen moni pysäköi autonsa väärin.
Pysäköintimoka on virhemaksujen määrän perusteella yleistynyt: vuosina 2019 ja 2020 liian lähelle suojatietä pysäköimisestä määrättiin noin 10 000 maksua, mutta vuonna 2021 määrä oli kasvanut lähes 15 000:een.
ParkkiPaten määräämien pysäköintivirhemaksujen yleisimmät perusteet vuonna 2021
- Pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen (26,3 %)
- Pysäköinti ilman alueen pysäköintitunnusta (20 %)
- Sallitun pysäköintiajan ylitys (14,2 %)
- Pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen (12 %)
- Pysäköinti muualle kuin merkityille paikoille (7,5%)
Lue myös: Tutkijat löysivät "fiksuimman" tavan taskupysäköidä – käytännön sujuvuus voikin olla sitten toinen juttu
1:23
Lähteet: ParkkiPate, LähiTapiola