Tietyt asiat on syytä muistaa, jos vedät peräkärryä sähköautolla

Väärin lastattu perävaunu voi aiheuttaa liikenteessä vakavia vaaratilanteita, Pohjola Vakuutus muistuttaa.

Sähköautojen perässä näkee yhä useammin peräkärryn. Suomi onkin peräkärryjen luvattu maa, Ruotsin ja Norjan ohella.

Suurimmalla osalla sähköautoista voi vetää 750 kiloa painavaa jarrutonta perävaunua. Joissain sähköautoissa on kuitenkin hyvin alhainen sallittu vetomassa.

– Ennen sähköauton hankkimista kannattaa selvittää, voiko autolla vetää peräkärryä tai yleensäkään asentaa siihen vetokoukkua, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo tiedotteessa.

Joskus käytettynä ostetuista autoista saattaa löytyä koukku, vaikka sillä ei voi peräkärryä vetää.

– Se on voitu asentaa vain esimerkiksi pyörätelinettä varten.

Massa ja paineet

Sähköautolla peräkärryä kuljetettaessa kannattaa muistaa, että auton suurin sallittu kokonaismassa voi ylittyä. Myös ajokortin riittävyys vetomassan kuljettamiseen kannattaa tarkistaa.

Ajoneuvokohtaisen kokonaismassan voi tarkistaa vetoauton ja vedettävän ajoneuvon rekisteriotteesta.

– Tämä on tärkeää erityisesti sähköautojen kohdalla, koska sähköauton massa jo itsessään on usein huomattavasti suurempi kuin samankokoisen polttomoottoriauton, Hiljander sanoo.

Vetämisellä on myös huomattava vaikutus auton toimintamatkaan. Painon lisäksi peräkärryn aiheuttama ilmanvastus on suuri.

Myös rengaspaineet ja renkaiden kunto kannattaa tarkistaa ennen vedettävän ajoneuvon kanssa liikkeelle lähtemistä.

Sähköauto on tehokas ja vetää kärryä perässään helposti.

– Jos joutuu vetämään paljon painavaa kärryä, ei sähköauto kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Raskaan ajoneuvon vetäminen kuormittaa akkua ja vähentää sen käyttöikää, Hiljander kertoo.

B-ajokortilla saa kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 3 500 kilogrammaa painavaa henkilö- tai pakettiautoa sekä siihen liitettyä, kokonaismassaltaan enintään 750 kiloa painavaa peräkärryä.

Lähde: Op-Ryhmä

Lue myös:

    Uusimmat