MM-rallissa mentiin liian pitkälle? Tähtikuskien pudottelemat kauhuskenaariot ovat hiljentäviä

Chilen MM-rallissa hernerokkasumua – Esapekka Lappi ajaa "ihan kruisaillen" 0:33
Katso tästä, millaisessa sumussa Chilen MM-rallin 11. erikoiskoe ajettiin.

Toyotan Kalle Rovanperä ja Hyundain Thierry Neuville esittivät huolensa turvallisuudesta kuljettajien ajettua Chilen MM-rallia sankassa sumussa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Näkyvyyttä ei ole joillakin Chilen MM-rallin erikoiskokeilla ollut paikoin kummoisesti. 11. pätkällä, Lota 2:lla, vallitsi lauantaina arvioidusti sakein sumu, mutta usvaisuutta on piisannut sunnuntainakin. 

Rovanperä kaasutteli mainitun 11. erikoiskokeen rohkeasti ja oli Thierry Neuvillen voittamalla pätkällä toiseksi nopein. Suomalainen nousi samalla rallin johtoon, kun kärjessä ollut Toyota-tallikaveri Elfyn Evans oli häntä kyseisellä ek:lla 19,1 sekuntia hitaampi.

Rovanperä kuittasi vetonsa pätkän maalissa "ihan ok:ksi".

– Ei tuossa hirveästi voinut muuta tehdä kuin päästä läpi. En ole ikinä ajanut noin sumuisissa olosuhteissa. Ihan älyttömän vaarallista ja vaikeaa, mutta ollaan läpi, Rovanperä sanoi.

Vaikka tulos olikin Rovanperälle suotuisa, hän kyseenalaisti, oliko kuljettajien laittaminen moisiin oloihin vastuullista. Edelliset kaksi maailmanmestaruutta voittanut suomalainen totesi DirtFish-sivustolle, että olot olivat sellaiset, että pätkä olisi voitu perua.

– Tietenkin se toimi meidän eduksemme, joten on hyvä, että ajoimme sen. Loppujen lopuksi meidän täytyy kuitenkin jossain vaiheessa ajatella myös muiden turvallisuutta, Rovanperä kommentoi.

– Kyse ei ole vain meistä. Me voimme hanskata sen. Mutta jos teet vain inhimillisen virheen, niin en tiedä. Kaikkialla on risteyksiä ja paikkoja, kuten reikiä puiden välillä, mutta kaikki näyttää samalta. 

Rovanperä huomautti, että sumussa voi ajaa pois tieltä tietämättä edes, että näin on tehnyt.

– Jos jotain tällaista tapahtuu, se voi olla todella vaarallista.

Kalle Rovanperä teki paksussa sumussa hurjan nousun – tallikaveri niukasti nopeampi 3:38
Paksua sumua on piisannut sunnuntainakin – Kalle Rovanperä teki sen keskellä hurjan nousun.

Pätkä liputettiin kyllä poikki WRC2-kuljettaja Fabrizio Zaldivarin ajon jälkeen sumun pahenemisen vuoksi, mutta pääluokan pilotit olivat ehtineet kaasutella erikoiskokeen jo läpi.

Suninen: "Siinä kohtaa pitää viheltää peli poikki"

11. erikoiskokeen nopein kuski, maailmanmestaruudessa vahvasti kiinni oleva Neuville oli Rovanperän linjoilla.

– Rehellisesti sanoen ensimmäinen reaktioni ylitettyämme maaliviivan oli, että se ei ollut kovin turvallista ja se olisi kaiketi pitänyt perua. Jos jotain tapahtuisi, en ole varma, pääsisivätkö hälytysajoneuvot läpi, Neuville pui.

Hän sanoi kaikkien nähneen, miten paksua sumu oli.

– Näkyvyyttä oli paikoitellen vain 30–40 metriä. Meidän täytyi hidastaa kunnolla päästäksemme pätkän läpi. Joissain paikoissa näkyvyyttä oli 50–100 metriä, ja kun ajaa 140 kilometriä tunnissa tai kovempaakin, se on vaikeaa, Neuville kuvaili Belgian yleisradioyhtiö RTBF:n mukaan.

MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen pohti, että ajaminen moisissa oloissa on vaarallista, "mutta ralli on laji, jossa kuuluu ajaa olosuhteessa kuin olosuhteessa".

– En kokenut, että se olisi ehkä poikkeavaa ollut, jos verrataan johonkin Walesiin. Ehkä isompi kysymys tulee siinä kohtaa, jos pelastushelikopteri ei pysty lentämään. Siinä kohtaa pitää viheltää peli poikki.

Elfyn Evans sanoi niin ikään moisten olojen hallitsemisen olevan osa lajin dna:ta.

– En todellakaan huuda perumista. Tämä on osa lajia vaikeissa olosuhteissa. 

Lappi: "Voit itse arvioida"

Erikoiskokeen starttiin kaksi minuuttia liian ajoissa saapunut ja siitä kahden minuutin aikarangaistuksen saanut Hyundain Esapekka Lappi körötteli pätkän hitaasti läpi. Hän nosti aikasakkonsa esiin ja sanoi, ettei "hirveästi motivoinut tuhota renkaita".

Lapin mielestä pätkä oli kuitenkin ok ajaa sellaisenaan.

– Tarkoitan sitä, että voit itse arvioida, haluatko ajaa nopeasti vai et.

– Päätimme tehdä sen hyvin hitaasti, koska meillä ei ollut mitään taisteltavaa. Se oli meille helppoa sellaisessa tilanteessa. Mielestäni molemmat (erikoiskokeet 11 ja 12, jolla myös oli sumua) olivat todella huonoja. Ainakin minulla oli sama näkyvyys, käytännössä nolla ajoittain.

Lappi kiteytti, että moisissa oloissa on vaarallista, "mutta ralli on aina vaarallista".

– On sinun päätöksesi, kuinka nopeasti haluat edetä.

Lue myös:

    Uusimmat