Liikenneturvan kyselyyn vastanneista noin joka kolmas on boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä sen ajoneuvojen kuljettajien liikennekäyttäytymisen johdosta. Yritykselle annettavan suoran palautteen lisäksi negatiivista kokemusta tuuletetaan myös sosiaalisessa mediassa.
Yrityksen logoilla varustetun ajoneuvon näkyminen liikenteessä vaikuttaa ihmisten käsityksiin kyseisestä yrityksestä. Useampi kuin yhdeksän kymmenestä suomalaisesta koki, että yrityksen maine huonontuu paljon tai jonkin verran, jos yrityksen autolla ajava kuljettaja ajaa päihtyneenä, ohittaa tai kiilaa törkeästi, ajaa päin punaista tai roiskuttaa kuraa jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden päälle. Paheksuntaa herättävät myös matkapuhelimen ajonaikainen käyttö, ylinopeus tai pysäköinti muuta liikennettä haittaavaan paikkaan.
Yrityksen mainetta parantaa vastaavasti positiivinen liikennekäyttäytyminen, kuten huomaavaisuus, tilan antaminen suojatiellä ja nopeusrajoitusten noudattaminen taajamassa. Negatiivisella toiminnalla liikenteessä on kuitenkin suurempi vaikutus yrityksen maineeseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen kuin myönteisellä käyttäytymisellä.
– Kuljettajan huono liikennekäyttäytyminen on paitsi turvallisuusriski liikenteessä, se tekee myös hallaa yrityksen maineelle ja voi aiheuttaa boikotointia, kommentoi Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Rossi Jyväskylästä.
Palautetta annetaan myös somessa
Kuljettajien liikennekäyttäytyminen johtaa myös palautteenantoon. Reilu kymmenesosa vastaajista on antanut palautetta suoraan yritykselle tai sanonut asiasta suoraan kuljettajalle. Kuusi prosenttia vastanneista kertoi jakaneensa negatiivisen kokemuksen sosiaalisessa mediassa esimerkiksi valokuvan tai videon kera. Hieman tätä harvempi on kirjoittanut palautteensa yrityksen sosiaalisen median tilille.
"Leipomon auto ohitti vastaantulijoista piittaamatta, en osta kyseisen leipomon tuotteita. Soitin myös leipomoon, jossa sanottiin "kuskilla on kiire".
-Nainen, 51
– Sosiaalisen median valtavirtaistuminen on tehnyt yritysten toiminnasta entistä läpinäkyvämpää. Kun virheellistä toimintaa havaitaan, siitä myös kerrotaan, vaikka sitten vain omissa verkostoissa. Toisaalta tutun tai seuratun henkilön välittämä kehno kokemus myös vaikuttaa enemmän, Rossi pohtii.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista 58 prosenttia kertoi, että somepäivitys yritysauton kuljettajan ikävästä tai rumasta käyttäytymisestä liikenteessä vaikuttaa käsitykseen kyseisestä yrityksestä usein tai ainakin joskus. Neljäsosa vastaajista ei kokenut somepäivityksellä olevan juurikaan vaikutusta.
Yritysauton kuljettajan piittaamaton käyttäytyminen voi johtaa myös yrityksen boikotointiin. Lähes kolmasosa on ainakin joskus tai usein boikotoinut tai harkinnut boikotoivansa yritystä kuljettajan liikennekäyttäytymisen vuoksi. Yrityksen maine voi olla yksi kriteereistä ostopäätöstä tehdessä.
– Suomalaisessa yhteiskunnassa arvostetaan turvallisuutta. Edelliseen tutkimukseen verrattuna liikennekäyttäytymisen merkitys näyttää hieman kasvaneen. Yritysajoneuvojen kuljettajien käyttäytyminen liikenteessä luo osaltaan yrityksen mainetta ja negatiiviset kokemukset jopa muuttavat kuluttajakäyttäytymistä, Rossi toteaa.
Lähde: Liikenneturva
***
1:30