F1-kauden avauskilpailu Itävallan Spielbergissä päättyi Mercedeksen suomalaiskuskin Valtteri Bottaksen juhliin. Bottas onnistui pitämään tallikaverinsa Lewis Hamiltonin takanaan, kaiken draaman keskellä. Viikonlopun aikana erityisesti Hamilton päätyi osalliseksi F1-kärkitallien kukkotappeluun.
Kaikki lähti liikkeelle perjantaista, jolloin Red Bull teki protestin Mercedeksen keksinnöstä, DAS-järjestelmästä. Protesti hylättiin ja Mercedeksen innovaatio todettiin lailliseksi.
LUE: Valtteri Bottaksen Mercedekselle iso helpotus – tuomaristo hyväksyi kohukeksinnön
Red Bull ei tähän lopettanut.
Sunnuntaina, kisan alla, energiajuomayhtiön sponsoroima talli teki vastaprotestin, kun Itävallan GP:n tuomaristo ei antanut Hamiltonille rangaistusta lauantain aika-ajojen lippuselkkauksesta. Hamilton kun ei nostanut jalkaa kaasulta, vaikka radalle tuotiin keltaiset liput Valtteri Bottaksen ulosajon myötä.
Red Bullin tekemä protesti muutti tuomariston kantaa ja Hamilton pudotettiin toisesta lähtöruudusta viidenneksi.
Tästä Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ei pitänyt.
– Mielestäni perjantaina tehty protesti oli reilu. Sunnuntain ei, Wolff totesi.
– Toki, säännöt sallivat sen, että jos sinulla on uusia todisteita, niin sitten niillä lyödään leukaan.
– Ja mitä tulee kysymykseen, niin hanskat on pudotettu, Wolff uhosi, tehden muun muassa jääkiekkokaukaloista tutun tappeluviittauksen.
Mercedeksellä riitti huolia sunnuntain kisassa, sillä talli havaitsi ”merkittäviä” ongelmia niin kisaa johtaneen Bottaksen kuin toisena olleen Hamiltonin autoista.
Mercedes kärsi vaihdelaatikkoon liittyvästä sensoriviasta, joka oli pilata heidän kisansa.
Wolffin mukaan taustalla oli Itävallan Red Bull Ringin profiili, jonka kanssa kuljettajat joutuvat olemaan hyvin tarkkana.
– Luotettavuusongelmat johtuivat kanttareista. Tämä on hieno rata, mutta jos ajat liian leveältä niiden yli, mikä on sallittua sääntöjen mukaan, niin se rikkoo auton jousituksen.
– Kyse on siitä, että kuinka nopeaa kukin kuski haluaa mennä ja kuinka paljon he ovat valmiita leikkaamaan kanttareiden päältä. Heidän luonteensa on kuitenkin se, että he haluavat mennä mahdollisimman lujaa. Silloin riskinä on se, että jousitus tai jokin muu osa menee tärinän myötä rikki.
Mercedes varoitti kuljettajiaan asiasta kisan aikana. Lopulta molemmat autot pääsivät maaliin.
Suomalaiskuskin Bottaksen mukaan on epäselvää, että pystyykö Mercedes korjaamaan ongelmaa ennen tulevan viikonlopun toista Itävallan kisaa.