Toyotan mekaanikot ryhtyivät hurjaan korjausurakkaan pitääkseen Japanin MM-rallissa seitsemän erikoiskokeen jälkeen toisena olleen Sébastien Ogierin mukana kilpailussa.
LUE MYÖS: Tästä tulee sakkoa! Toyota-pilttuussa melkoinen kuhina Sébastien Ogierin auton ympärillä
LUE MYÖS: Japanin MM-rallin seuranta
Ogier kolhi autoaan rallin kuudennella erikoiskokeella, ja huollossa todettiin, että auton turvakehikossa oli vaurioita.
Toyotalla ryhdyttiin ennen kahdeksatta erikoiskoetta odottaneessa huollossa oitis korjaustoimenpiteisiin, jotka venyivät kuitenkin niin pitkiksi, että 45 minuutin huoltoaika ylittyi.
– Jos olen rehellinen, taidamme ylittää ajan. Mutta Séb on kisassa turvallisella paikalla, voimme ottaa vähän sakkoa. Jos myöhästymme pari minuuttia, se ei vaikuta merkittävästi sijoituksiin, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi, kun huoltoaikaa oli jäljellä vajaan kuuden minuutin verran.
– Yksi osa turvakehikkoa vaihdetaan. Se on melkoinen työ, ja se pitäisi tehdä 45 minuutissa.
Monet rallin seuraajat ovat vuosien mittaan oppineet, että kun turvakehikko on rikki, kuljettajan ralli päättyy lopullisesti siihen. Toyotan tapauksessa tilanne on Latvalan mukaan hieman toinen.
– Kaikki riippuu siitä, kuka on valmistanut turvakehikon. Toyota on itse valmistanut Rally1-auton turvakehikon, joten saamme vaihtaa sen. Jos joku muu olisi tehnyt sen, sitten täällä pitäisi olla heiltä ihmisiä korjaamassa sitä.
Ogierila kävi myös melkoinen tuuri.
– Silläkin on merkitystä, missä kohdassa vaurio on. Vaikka vain yksi putki olisi vaurioitunut, tietyissä kohdissa voi olla niin, ettei riitä, että vaihtaa vain sen yhden putken vaan niitä pitää vaihtaa useampia. Silloin peli on pelattu, koska aika ei riitä.
2:33