Toyota on tuonut juuri myyntiin ensimmäisen polttokennoautonsa, Mirain, ja jatkoa on luvassa.
Polttokennoauto on periaatteessa sähköauto, joka siis vain tuottaa sähköä sen tankissa sijaitsevasta vedystä ajon aikana yhdistämällä vedyn kemiallisessa reaktiossa ilmasta otettuun happeen. Tämän seurauksena syntyy sähköä, joka ohjataan sähkömoottorille. Polttokennoautossa on vetysäiliöt, jotka pystytään täyttämään nopeasti huoltoasemalla. Ongelmana on vain se, että se on näin ollen riippuvainen riittävän kattavasta vetyasemaverkostosta.
Entä jos auto voisi sähköä myös sen ulkopuolella olevasta vedystä? Silloin polttokennoautosta tulisi luontevasti osa energiaverkkoa. Suomessa sillä voisi siis tuottaa vaikkapa sähköt kesämökille.
Tätä samaa ideaa ajetaan toki läpi myös tavallisten sähköautojen kohdalla. Se tarkoittaisi silloin sitä, että sähköautot voivat tarvittaessa syöttää sähköä myös takaisin sähköverkkoon.
Molemmat ratkaisut pureutuvat sähköautoilun ytimeen. Sähköä saadaan tarvittaessa tuotettua riittäviä määriä jopa uusitutuvista energialähteistä, ongelmana on vain tuon sähkön säilöminen. Sähkön kulutus kun vaihtelee väkisinkin. Autoista on nyt tulossa selvästikin osa tuota ratkaisua.
Mitoiltaan FCV Plus -konsepti on yllättävän kompakti. Sillä on pituutta vain 3,8 metriä. Siihen nähden auton kolme metriä pitkä akseliväli on melkoinen. Tilaa on säästetty eriyttämällä sähkömoottorit kaikille pyörille, eli konsepti on nelivetoinen. Polttokenno sijaitsee etuakselilla, ja vetysäiliö on laitettu taka-akselille takaistuinten taakse.