Lokakuun alussa astuu voimaan liikenteen turvallisuusvirasto Trafin uusi määräys autojen rakenteen muuttamisesta. Määräys korvaa vuodesta 1998 voimassa olleen päätöksen.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi auton käyttövoiman muuttaminen etanoliin tulee huomattavasta helpommaksi, kun käyttöön otetaan kevennetty menettely päästöjen toteamiseen. Kevennys koskee myös moottorimuutoksia Euro 2 ja sitä vanhemmissa päästöluokissa.
– Euro 2 ja vanhempien päästötasojen kohdalla voidaan vaatimustenmukaisuus päästöjen osalta osoittaa jatkossa kevyemmillä menettelyillä, kertoo yksikönpäällikkö Otto Lahti.
Muutos on varsin merkittävä, sillä aikaisemmin moottorimuutosten jälkeen autoihin täytyi saada viranomaisen hyväksymät päästömittaukset, jotka maksavat käytännössä tuhansia euroja.
Lisäksi uudessa määräyksessä luovutaan rengaspaineen valvonta-antureiden pakollisuudesta. Järjestelmän saa jatkossa siis kytkeä pois, tai poistaa kokonaan ilman muutoskatsastusta.
– Suomessa talvirenkaiden käyttö on pakollista ja renkaanvaihtojen yhteydessä autoilijat tarkastavat renkaiden paineet ja kunnon säännöllisesti, toteaa erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen.
Uuden määräyksen valmistelussa käytiin paljon keskustelua ajoneuvoharrastajien kanssa. Palaute onkin vaikuttanut nyt julkaistuun määräykseen, mutta etenkin poikkeuslupakäytäntöä kehitetään vielä ottamalla mukaan järjestötoimintaa.
– Alan järjestöillä on paljon osaamista erilaisten kilpa-autojen ja museoajoneuvojen tarkastamisessa. Sitä on tarkoitus hyödyntää jatkossa myös isojen rakennemuutosten hyväksyntäprosessissa, kertoo Lahti.
Uuden määräyksen voi katsoa kokonaisuudessaan Trafin sivuilta.