Keskusrikospoliisi salasi suojelupoliisilta tiedon virastoille salaista kehitystyötä tehneen yrityksen siirtymisestä kiinalaisten omistukseen, väitti Trevoc-vyyhdissä syytetty suojelupoliisin ylietsivä.
Kyse oli yrityksestä, jonka kanssa krp kehitti omia seurantalaitteitaan, ei siis Trevocista.
58-vuotias mies on työskennellyt suojelupoliisin tekniikassa vuodesta 1989. Tällä hetkellä hänet on pidätetty virasta. Häntä syytetään mm. törkeästä petoksesta ja avunannosta Aarnion virkarikokseen.
2000-luvulla krp kehitti seurantalaitteita itse, mutta tämä pitkälti päättyi Trevociin siirtyneen Pasi Pataman irtisanomisen jälkeen. Krp ryhtyi yhteistyöhön toisen suomalaisen yrityksen kanssa, mutta joulukuussa 2009 firma myytiin kiinalaisille.
Supomiehen mukaan krp tiesi omistajamuutoksesta, mutta salasi sen suojelupoliisilta.
Tämä ihmetytti supomiestä.
- Kerroin tästä supon turvallisuuspäällikölle, joka vei asian päällikölle. Yhteistyö kiinalaistaustaisen yrityksen kanssa päättyi, supomies kertoi.
Supolla ei ollut muutamaan vuoteen kykyä tekniseen seurantaan. Se palasi vasta kun supo hankki seurantalaitteita Trevocilta 2010.
Knape kertoi toisin
Ylietsivän ja supon apulaispäällikön puheiden välillä on ristiriita.
Keskiviikkona oikeudenkäynnissä kuullulta supon apulaispäällikkö Petri Knapelta kysyttiin kiinalaisomistukseen siirtyneestä yrityksestä. Hänen mukaansa asiaan suhtauduttiin ihan normaalilla tavalla.
Knapen mukaan "tiedon osalta ei ole syntynyt mitään erityistä riskiä, joka olisi edellyttänyt toimenpiteitä."
Knape sanoi, että vuosina 2008-2009 ”aiheutui haasteita” seurantalaiteprojektin viivästysten takia. Knapen mukaan supolla oli kuitenkin kaikilla hetkillä kyky seurantaan.
”Viisi miestä ja kaksi autoa”
Ajatus seurantalaitteista oli peräisin pitkän poliisiuran tehneeltä supomieheltä. Hän kertoi työskennelleensä muun muassa Helsingin poliisilaitoksella ammatti- ja taparikollisten valvonnassa eli ns. atari-ryhmässä.
- Seurantaan tarvittiin viisi miestä ja pari autoa. Ajattelin, että pitää olla helpompia tapoja.
Hän kertoi 1990-luvun puolivälissä käyneensä messuilla, jossa oli ensimmäisiä navigaattoreita. Idea syntyi siitä.
- Alkuun sitä pidettiin hullutuksena.
Supomies etsi laitteelle valmistajaa ja tapasi Pasi Pataman, jonka hän palkkasi projektiin.
- Alkuvaiheessa teimme neljä protyyppiä, muistaakseni se oli 1998 tai 1999. Niissä ei ollut akkuja, vaan laitteet kiinnitettiin auton omaan sähköjärjestelmään.
- Jari Aarnio oli hyvin innostunut näistä ja yhtä prototyyppiä käytettiin menestyksellä huumeyksikön operaatiossa.
Supomies kertoi, että suojelupoliisin miehet olivat menneet katsomaan laitteita Helsingin poliisiin ja ihmetelleet mistä näitä saa. - Helsingin poliisi oli kertonut, että tämä on supon projekti.
Helsinki otti ns. kolmasmies-laitteet käyttöön ensimmäisenä.
- Alkuvaiheessa, kun rikolliset eivät tienneet laitteista, niillä tehtiin Helsingissä huimaa tulosta. Se varmaan aiheutti kateutta krp:ssä.
”Laitteita vaimojen autoihin”
Pasi Patama oli palkattu keskusrikospoliisiin ja supomies vastasi suojelupoliisissa teknisestä seurannasta. Ensimmäisen sukupolven laitteita tuli käyttöön vuosituhannen vaihteen jälkeen.
- Kun poliisit harjoittelivat käyttöä, he asensivat niitä vaimojensa autoihin kertomatta tälle. Siinä pyrittiin selvittämään mitä vaimo iltaisin tekee.
Supomies ei hyväksynyt tällaista ja laitteisiin suunniteltiin valvontaa.
Aiemmin perjantaina kuultu Pasi Patama kertoi samanlaisista väärinkäytöksistä.
Supomies kertoi myös, että he olivat Pataman kanssa epäsuosittuja keskusrikospoliisissa uuden tekniikan takia. Syynä oli se, että seurantaa tehneiden poliisimiesten tulotaso putosi, kun ei ollut ylitöitä.
Supomies kertoi, että hänen työnsä teknisessä seurannassa päättyivät, kun he tekivät Pataman kanssa ilmoituksen työsuhdekeksinnöstä.
Trevocin rahoituskuviosta supomies halusi pysyä kaukana. Hänen mukaansa niissä ei ollut mitään epäillyttävää.
- Jari Aarnion kautta tullut rahoitus tuntui lottovoitolta. Se oli joulu. Luotin että asiat ovat kunnossa.
Supomies sanoi, että Aarnio ei vaikuttanut Trevocin päätöksentekoon.