Suomalaiset tekevät nettiostoksia mielellään. Halvoissa kaupoissa vaanii kuitenkin lukuisia vaaroja, muistuttavat suomalaisviranomaiset.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto testasi ja testautti halpisnettikauppojen suosikkituotteita. Tulokset olivat musertavia: 32 testatusta tuotteesta vain yksi täytti eurooppalaiset vaatimukset.
Leluissa tukehtumisvaara
Leluja ja lastentarvikkeita oli testissä mukana 17 kappaletta. Vaaroja havaittiin yhteensä 20, eli joissakin tuotteissa oli useita vaarallisia ominaisuuksia. Yksikään tuote ei täyttänyt eurooppalaisia vaatimuksia.
Useimmiten toistui tukehtumisvaara. Se oli yhdeksässä tuotteessa 17 testatusta.
– Esiin tuli, että pienille lapsille suunnatuista tuotteista monet aiheuttivat tukehtumisvaaran. Esimerkiksi löysimme tutin, jonka imuosa saattaa irrota, kertoo ylitarkastaja Anja Merikivi Tukesista.
Seuraavaksi tavallisimpia olivat kuristumisvaara, suolitukos, sisäelinvaurio ja haitallisen aineen aiheuttama vaara.
Sääntöjen mukaan 22 senttimetriä on pisin naru, joka lelussa saa olla.
– Löysimme esimerkiksi tuttiketjun, joka venyi 170 senttimetriä pitkäksi, kertoo ylitarkastaja Merikivi.
Usb-laturit palovaarallisia
Testiin ostettiin kuusi usb-laturia. Niistä löytyi useita turvallisuuspuutteita.
– Testissä löytyi sekä sähkövaarallisia että palovaarallisia usb-latureita. Vain yksi täytti eurooppalaiset vaatimukset, kertoo ylitarkastaja Kimmo Hakala Tukesista.
Yksi testatuista latureista oli saanut erikoismaininnan ”Tukesin testaushistorian valossa todella vaarallinen”.
Testatuista vaarallisimmat olivat myös halvimpia.
– Halpa hinta on selkeä turvallisuusindikaattori. Jos jokin on liian hyvä ollakseen totta, se ei ole totta, muistuttaa tuoteyksikön johtaja Tuiri Kerttula Tukesista.
Omalla vastuulla -kampanja
Suomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajasti turvallisen verkko-ostamisen puolesta.
– Suomalaiset ovat innokkaita nettishoppailijoita, ja melkoinen tavarataivas siellä onkin tarjolla, mutta kannattaa olla tarkkana, sanoo Tuiri Kerttula.
Kampanjalla on oma nettisivu ja se näkyy sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #omallavastuulla. Kampanja lähestyy asiaa mustan huumorin keinoin. Siinä kauppias myy ravintolisää kivesten surkastuttajana ja kännykän latureita talonpolttajina.
Kampanjasivuilla kuluttajille annetaan vinkkejä, miten valita turvallisia tuotteita. Samalla herätellään kuluttajien omaa vastuuta: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.
Testien avulla viranomaiset muistuttavat, ettei EU:n ulkopuolelta nettikaupoista ostettavan tavaran laatua ja turvallisuutta valvo kukaan. Tuloksista kertominen oli samalla Omalla vastuulla -tiedotuskampanjan lähtölaukaus.
EU:ssa on tiukat laatuvaatimukset kosmetiikalle, leluille, lastentarvikkeille, vaatteille, elintarvikkeille, lääkkeille ja kemikaaleille. Kun kuluttaja ostaa näitä tuotteita EU:n ulkopuolella toimivista nettikaupoista, hän tekee sen omalla vastuullaan.