Porsche esittelee historiansa ensimmäisen täyssähköauton syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta koko malliston sähköistyminen ei ole ihan vielä realismia. Sillä välin saksalaisvalmistaja tarjoaa mahdollisuutta oman auton päästöjen kompensointiin.
Mistään asiasta ei kohkata automaailmassa tällä hetkellä niin paljon kuin päästöistä. Kiristyvien rajoitusten myötä valmistajien on pakko tuupata markkinoille yhä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja.
Osa autovalmistajista, kuten saksalainen Porsche, on tunnettu urheiluautoistaan, joiden suunnittelussa päästöt eivät ole tyypillisesti olleet ensimmäisenä mielessä.
Ostajakunta kuitenkin muuttuu nopeammin kuin itse autot, ja tämän on huomannut myös Porsche. Vaikkei sillä olekaan vielä toistaiseksi myydä täyssähköistä autoja, sillä Taycan esitellään vasta ensi kuussa Frankfurtissa, on se päättänyt ryhtyä tarjoamaan mahdollisuutta päästöjen kompensointiin.
Käytännössä Porschen päästökompensaatio toimii niin, että auton ostaja voi halutessaan maksaa vuosittaista lisämaksua, joka ohjataan ilmastonmuutoksen hidastamiseen tähtääviin projekteihin.
6:58
Porsche tarjoaa verkkopohjaisen työkalun, jolla asiakas voi laskea oman autonsa päästöt ja sen jälkeen maksaa maksun esimerkiksi vesivoimaloiden rakentamiseen Vietnamiin tai aurinkokennofarmeihin Meksikossa.
Maksu vaihtelee luonnollisesti auton ja lisävarusteiden mukaan, mutta Porsche on käyttänyt esimerkkilaskelmassaan uutta Cayennea, jolla ajettaisiin 10 000 mailia eli noin 16 000 kilometriä vuodessa. Kompensaatio olisi tällä yhdistelmällä 67–152 euroa vuodessa riippuen valitusta kohteesta.
Yleisempiä päästökompensaatioprojekteja ovat muun muassa Compensate sekä vuodesta 2008 asti toiminut Nordic Offset.
Lähde: Porsche, CarBuzz