Turun tunnin junan suunnittelussa on löydetty merkittäviä keinoja hankkeen investointikustannusten alentamiseksi, Turun Tunnin Juna Oy kertoo.
Teknisten ratkaisujen myötä uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välillä on mahdollista rakentaa merkittävästi aiemmin ilmoitettua edullisemmin ja samalla hankkeen alkuperäiset tavoitteet säilyttäen.
– Jatkamme säästöjen etsimistä ja niiden varmistamista. Tavoittelemme jopa miljardiluokan säästöjä. Tähän pääseminen edellyttää luonnollisesti tarkempaa suunnittelua, kertoo toimitusjohtaja Pekka Ottavainen Turun Tunnin Juna Oy:n tiedotteessa.
Lue myös: Hallitus käynnistää neuvottelut Turun tunnin junan rataosuuksien rakentamisesta
Kaksiraiteisuudesta voitaisiin luopua osittain
Säästöjä saataisiin muun muassa luopumalla osittain kaksiraiteisuudesta.
– Koko yhteysvälin ei tarvitse olla kaksiraiteinen ja voimme silti säilyttää nopeamman matka-ajan. Samoin lähiliikenteen tarpeet pystytään täyttämään, Ottavainen sanoo.
Tunnin junan investointikustannukset ovat nykyisen arvion mukaan 3,4–4,0 miljardia euroa. Säästöjä tuovia uusia suunnitteluratkaisuja esitellään joulukuussa yhtiökokouksessa, joka päättää hankkeen etenemisestä. Lopullisen investointipäätöksen tekee eduskunta.
Hankkeelle tavoitellaan myös EU:n CEF-rahoitustukea (Connecting Europe Facility). Hakemus tulee jättää tammikuun loppuun mennessä.