Applen asiakastyytyväisyys ja -uskollisuus ovat tunnetusti olleet ensiluokkaisia, mutta asiaan saattaa tulla muutos, mikäli tuoreesta tutkimustuloksesta voi jotain veikkailla. Blancco Technology Groupin tutkimus nimittäin osoittaa, että Applen iPhonet ovat herkempiä vikaantumaan kuin Android-puhelimet.
Blancco Technology Group käytti diagnostiikkatyökalujaan selvittääkseen käyttötietoja miljoonista älypuhelimista kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Kerättyjen tietojen perusteella yhtiö selvitti, kuinka usein ja millä tavoin älypuhelimissa vikoja ilmenee ja mitkä kolmannen osapuolen sovellukset ovat herkimpiä kaatumaan.
iPhoneissa vikaa ilmeni 58 prosentissa laitteista. Osuus on noussut hurjasti vuoden ensimmäiseltä neljännekseltä, sillä silloin vikaa oli vain 25 prosentissa laitteista. Android-puolella taas luku pieneni toiselle neljännekselle yhdeksän prosenttiyksikköä, ja 35 prosentissa laitteista ilmeni vikaa vuoden toisella neljänneksellä.
Vikoja tutkimuksessa käsitellään hyvin laaja-alaisesti. Viat saattavat tarkoittaa esimerkiksi WLAN-yhteyden pätkimistä, erillisten kuulokkeiden kanssa ilmeneviä ongelmia, puhelimien odottamattomia uudelleenkäynnistymisiä tai kolmannen osapuolen sovellusten kaatumisia. Yleisimmistä vioista puhuttaessa iPhoneissa suurin ongelmaoli juuri kolmannen osapuolen sovellusten kaatuminen, joka oli vian aiheuttaja 65 prosentissa tapauksista. Android-puolella yleisimpiä ongelmia olivat kamera- ja akkuongelmat, molemmat kymmenen prosentin osuudella kaikista vioista.
iOS-sovelluksista eniten kaatuivat Snapchat (17 prosenttia), Instagram (14 prosenttia), Facebook (9 prosenttia), Facebook Messenger (5 prosenttia) ja Google (3 prosenttia). Android-puolella herkimpiä kaatujia olivat Google Play Palvelut (12 prosenttia), Googlen yhteystietojen synkronointi (5 prosenttia), yhteystiedot (5 prosenttia), kuvasovellus (5 prosenttia) sekä Samsungin TouchWiz-käynnistyssovellus (5 prosenttia).