Tuoreen tutkimuksen mukaan Samsung on vikaherkin puhelinmalli. Blancco keräsi tietoa tammikuun alusta maaliskuun loppuun Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa ja Australiassa niin laitevalmistajilta kuin teleoperaattoreilta.
Android-puhelimien puolella tittelin vikaherkimmästä puhelinvalmistajasta nappaa Samsung. Tutkimuksen mukaan 27,4 prosentissa Samsungin laitteista on jonkin sortin vika. Toisena listalla on Xiaomi, jonka vastaava lukema on 14,2 prosenttia.
Kokonaisuudessaan Android-puhelimissa jopa 18,9 prosentissa on jonkinlaisia ongelmia. Applen iPhone-laitteissa lukema on 15,2 prosenttia, joten suuria erot eivät käyttöjärjestelmien väleillä ole. Suuri ero kuitenkin huomataan huoltoon tuotujen laitteiden käyttöjärjestelmäversioissa. iPhoneissa noin 74 prosentissa oli viimeisin iOS 11 -käyttöjärjestelmäversio, kun taas Android-puhelimissa yleisin versio oli vanhahko Android 7 Nougat. Jopa Android 2.3 Gingerbreadia esiintyi tutkimuksen aikana.
iPhone 6 on ollut ongelmallisin iPhone-malli. Tutkimus kertoo, että 22 prosentissa iPhone 6 -laitteita oli ongelmia. Android-puhelinten puolella kärkipaikkaa pitää Samsungin Galaxy S7 -puhelin.
Tutkimus paljasti myös suuria alueellisia eroja asiakkaiden käyttäytymisessä. Pohjois-Amerikassa 14 prosenttia iPhone-puhelinten ostajista tulivat kertomaan ongelmistaan, kun taas Aasiassa vastaava lukema on 87 prosenttia. Euroopassa noin 44 prosenttia asiakkaista palasi takaisin myymälään kertomaan ongelmista. Android-puhelinten puolella kärkipaikkaa pitävät eurooppalaiset asiakkaat ennen aasialaisia ja pohjoisamerikkalaisia.
Koko tutkimuksen voit lukea tästä.