Tutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanut

Ladattavien hybridien kulutuslukemat voivat arkikäytössä poiketa merkittävästi siitä, mitä valmistajat ovat ilmoittaneet. Niiden aikakausi saattaa myös loppua varsin lyhyeen.

Ladattavia hybridiautoja ei välttämättä ladata läheskään siihen tahtiin, että niiden mahdollistamat ja niille ilmoitetut paikallispäästölukemat toteutuisivat, toteaa ICCT:n (International Council On Clean Transportation) tuore raportti.

Asiasta kertoo myös sähköiseen autoiluun erikoistunut Green Car Reports, joka lisää juttunsa tietolähteisiin Yhdysvaltojen mitattuja ja ilmoitettuja EPA-sanktioituja (United States Environmental Protection Agency) päästölukemia sekä Fuelly.comin vertaisraportointia.

ICCT:n tutkimuksen mukaan lataushybrideillä suoritettujen sähköisten ajokilometrien määrä olisi jopa 25–65 prosenttia matalampi ja polttoaineen kulutus peräti 42–67 prosenttia suurempi kuin autojen eri mittausstandardien mukaan ilmoitetuissa päästölukemissa.

Sama aihe nousee esiin tasaisin väliajoin Euroopassa ja Suomessakin.

Eurooppalaiset viranomaiset ovat Reutersin mukaan harkinneet jo aiemmin lataushybridien aikakauden päättämistä lyhyeen. Samaan päätelmään ovat jo päätyneet muutamat autovalmistajat.

Lataushybridiä tulee käyttää oikein

Oikein käytettynä modernilla lataushybridillä pääsee sähköisesti noin 50 kilometriä, parhaimmilla jo jopa 100. Sen polttoainesäiliöön tankataan polttoainetta. Näin ollen sitä voi joko ajaa polttomoottorilla tai ladata sen akkua ja käyttää tätä sekä jarrutuksista talteen otettavaa hidastuvuusenergiaa sähkömoottorilla etenemiseen.

Koska auto etenee myös pelkällä polttoaineella, päätyvät käyttäjät usein ajamaan pääosin polttoaineita käyttäen, vaikka auto esimerkiksi WLTP-standardin mukaan kykenisi enempään. Tällöin auton päästöt ovat jokapäiväisessä käytössä huomattavasti suuremmat kuin sille on mittauksissa ilmoitettu.

Lataushybridiautojen verotus puolestaan on esimerkiksi Suomessa polttomoottoriverrokkeihin nähden huomattavan kevyttä, pienemmistä päästölukemista johtuen. Samasta syystä niistä on tullut suosittuja työsuhdeautoja.

Kauppalehti sai jo vuonna 2018 haltuunsa kahden premium-valmistajan huolloissa lataushybridien moottorinohjausyksiköistä Suomessa kerättyä dataa. Niistä kävi ilmi, että yritysten työsuhdeautokäytössä olleita lataushybridiautoja oli ladattu kahden ensimmäisen käyttövuotensa aikana erittäin vähän. Toisen merkin edustaja kuitenkin toimitti Kauppalehdelle vastineen, jonka mukaan merkin autoja ladattiin tuolloin Suomessa "riittävästi".

Lue myös:

    Uusimmat