Se voi myös olla linkittyneenä lasten ja nuorten ylipainoon, sillä tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen media rohkaisee lapsia syömään roskaruokaa.
Some-vaikuttajilla vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin
Uusi tutkimus osoittaa, että sosiaalisella medialla on vaikutusta lasten ruokailutottumuksiin. Ongelman ydin löytynee mainoksista ja alan kaupallistumisesta.
Nykypäivänä mainonnalta on mahdotonta välttyä, sillä sovellukset ja sivustot ovat täynnä erilaisia – myös hyvin huomaamattomia – mainoksia. Silmiemme eteen ponnahtelee mainosikkunoita tuon tuostakin ja yhä useampi tavantallaaja markkinoi eri brändien tuotteita ja palveluita mitä erilaisemmin keinoin.
Lapset ja nuoret ottavat todella paljon vaikutteita sosiaalisesta mediasta. He suosivat tuotteita ja palveluita, joita heidän seuraamansa some-vaikuttajat sosittelevat ja markkinoivat.Shutterstock
Jos esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttaja tekee kaupallista yhteistyötä jonkin pikaruokaketjun kanssa, nuori alkaa tutkimustulosten mukaan itsekin suosimaan kyseisen ketjun ruokatarjontaa. Ei kuitenkaan ole merkitystä, onko kyse vain tuotesijoittelusta vai suositteleeko vaikuttaja tuotteita tai palveluita katsojalle suoraan.
Tutkimuksen mukaan sama ei päde päinvastaisessa tilanteessa. Vaikka some-vaikuttaja markkinoisikin terveystuotteita, lapsi ei välttämättä muuta ruokailutottumuksiaan terveellisimmiksi.
Tutkimuksen avulla saatiin myös selville, että tubettajat ja muut some-vaikuttajat ovat julkisuuden henkilöitä vakuuttavampia vaikuttajia. Lapset luottavat tubettajiin enemmän siksi, koska nämä ovat heidän mielestään luotettavampia ja samaistuttavampia.
– Sosiaalinen media hämärtää viihteen ja mainostamisen rajoja tavalla, jolla mainoksista voidaan tehdä äärimmäisen tehokkaita, kertoo apulaisprofessori Marie BraggNYU Langone's Department of Population Health -laitoksesta.
Tavallisesti ihmiset seuraavat brändejä ja henkilöitä, joiden tuottama sisältö kiinnostaa. Usein vaikuttaja on myös samaa ikäluokkaa seuraajansa kanssa. Näin ollen seuraajalle tulee tunne kuin tubettaja tai Instagram-vaikuttaja olisi hänelle tuttu – ikään kuin tuotetta suosittelisi ystävä tai perheenjäsen.
Herkut ovat lasten mieleen. Tämän tietävät myös yritykset, jotka haluavat kohdentaa markkinointiaan lapsille.Shutterstock
Ei siis ole ihme, että monet yritykset ja brändit markkinoivat palveluitaan enenevissä määrin erilaisten some-vaikuttajien kautta.
– Roskaruoka maistuu lapsista hyvälle ja sitä on helposti saatavilla. Markkinoijat tietävät tämän hyvin ja kohdentavatkin mainoksensa lapsille, jotka ovat erityisen alttiita tällaisille houkutuksille, avaa lastenlääkäri Natalie Muth American Academy of Pediatrics -nimisestä organisaatiosta.
Tutkijat haluavat varoittaa lasten vanhempia ja kehottavat vanhempia rajoittamaan lasten nettiaikaa haitallisten mainosten vuoksi.Thongkoch Chutpattarachai
Tutkimus on tärkeä, vaikkei välttämättä niin paikkansapitävä
Tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan pitää täysin paikkansapitävinä, sillä tutkimus toteutettiin pienellä otannalla. Tutkijat pitävät tutkimusta kuitenkin tärkeänä. He haluavat tulosten kautta viestittää lasten vanhempia siitä, miten some-vaikuttajien harjoittama mainostaminen puree etenkin lapsiin.
– Loppujen lopuksi tutkimus osoittaa, että ruokamainonta toimii, mikä voi saada lapset ylensyömään, apulaisprofessori Bragg pohtii.
Tästä syystä tutkijat kehottavatkin lasten vanhempia rajoittamaan lastensa nettiaikaa haitallisten mainosten vuoksi.