Enää muutama päivä H-hetkeen: Toyotan historiassa kääntyy aivan uusi sivu

Toyota julkistaa ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallinsa autonäyttelyssä muutaman päivän päästä.

Etenkin hybrideistään tunnettu Toyota on lähtenyt monia muita autonvalmistajia varovaisemmin mukaan sähköautobuumiin. Muutos on kuitenkin nyt käsillä: Japanilaisvalmistaja julkistaa alle viikon päästä uuden täyssähköautonsa Shanghain automessuilla.

Luonnollisesti Toyota säästelee auton tarkkoja tietoja siihen asti, kun peitto vedetään se päältä. Tiiserikuvat eivät paljon kerro, mutta jotakin uutuudesta jo tiedetään.

Kyseessä on RAV4:n kokoinen ja katumaasturin tyylinen auto, eli pituutta sillä on lähemmäs 4,6 metriä. Toyota näyttää luottavan saman kokoluokan suosioon kuin esimerkiksi Volkswagen ID.4-mallillaan tai Ford Mustang Mach-E:llään.

Toyota on räätälöinyt auton erityisesti Euroopan markkinoille, mutta sen edustama kompakti kaupunkimaasturi-segmentti on tärkeä myyntimalli muuallakin.

Yhteistyötä Subarun kanssa

Julkistettava auto on ensimmäinen, joka perustuu yhdessä Subarun kanssa kehitettyyn e-TNGA-arkkitehtuuriin eli ”pohjalevyyn”. Auton mallinimeä ei ole vielä kerrottu, mutta Car and Driverin tietojen mukaan Toyota olisi rekisteröinyt itselleen tuotemerkit BZ1, BZ2, BZ2X, BZ3, BZ4, BZ4X ja BZ5.

BZ tulee sanoista Beyond Zero. Tosin Toyota on käyttänyt kyseistä sanaparia vetyprojekteistaan kertoessaan, joten nähtäväksi jää, näkyvätkö kirjaimet myös akkuauton mallinimessä. X-kirjain mallinimessä tarkoittaisi nelivetoa.

Autouutuus ei jää ainokaiseksi, vaan tällä tietoa se on vasta ensimmäinen kuudesta mallista, joka käyttää e-TNGA-alustaa.

Toyota on aiemmin tiedottanut, että alusta on erittäin skaalautuva ja sopii monenlaisille automalleille. Ne voivat olla pituudeltaan, leveydeltään ja korkeudeltaan erilaisia, ja myös akseliväliä voi muunnella.

Vetotapaa voi varioida etu-, taka- ja nelivedon välillä, ja e-TNGA sallii myös erilaisten akku- ja sähkömoottoriyhdistelmien käytön. Kaiken kukkuraksi auton voimalinjan ei välttämättä tarvitse olla täyssähköinen, joten Toyota suinkaan ei ole luopumassa hybrideistään täyssähkön tieltä. Hybridien uskotaankin kattavan valtaosan Toyotan Euroopan myynnistä vielä joitakin vuosia eteenpäin.

E-TNGA:n luvataan tarjoavan myös varsin vapaat kädet autojen muotoiluille.

Hybridikokemuksesta apua

Toyota väittää, että sen pitkä kokemus hybridiautojen valmistamisesta näkyy täyssähköauton pitkänä toimintamatkana ja akun käyttöikänä, kertoo Autocar.

Toyotan tiedetään monien muiden tapaan kehittävän kiinteäelektrolyyttistä ”solid state” akkua, mutta maailmalla on arvioitu, että sitä tuskin nähdään vielä Shanghaissa julkistettavassa autossa. E-TNGA-alustaiseen autoon se kuitenkin on jossakin vaiheessa tulossa.

Toyotan odotetaan esittelevän autonsa näyttelyn ensimmäisenä lehdistöpäivänä maanantaina 19.4.

Lue myös:

    Uusimmat