Yhdysvalloissa sattui hiljattain järkyttävä lento-onnettomuus. Lentokoneen moottori "kuoriutui" ilmassa ja koneesta hajonneet osat iskeytyivät lentokoneen runkoa vasten aiheuttaen yhden ikkunan rikkoutumisen. Ilmailualan ammattilaisten mukaan onnettomuus oli hyvin poikkeuksellinen.
Yhdysvaltojen järkyttävä onnettomuus vaati myös yhden kuolonuhrin, sillä yksi matkustajista imeytyi puoleksi ulos ikkunasta ja kuoli elvytyksestä huolimatta.
Trafin osastopäällikkö Jari Pöntinen kertoo Huomenta Suomessa, että Yhdysvaltojen kaltainen lento-onnettomuus on hyvin poikkeuksellinen.
– Viimeisin tapaus taisi olla viisi tai kuusi vuotta sitten Singaporessa erilaisella konetyypillä. Moottoririkkoutumisia voi olla erilaisilla konetyypeillä niin, että purkautuva massa ei menekään sivusta ulos, vaan suunnitellusti moottorin läpi ja tule takaa ulos aiheuttamatta tällaista vauriota kuin nyt sattui.
Suomen lentäjäliiton turvatoimikunnan varapuheenjohtaja ja pitkäaikainen lentäjä Lauri Soini jatkaa, että vaikka moottorin vaurioitumisia ja sammumisia saattaa lennon aikana tapahtua, moottorin hallitsematon hajoaminen ja sen myötä muiden vaurioiden syntyminen on erittäin harvinaista.
Pöntisen mukaan Yhdysvaltojen onnettomuustutkintakeskus on antanut tämänhetkiseksi selitykseksi onnettomuudelle väsymysmurtuman, jonka seurauksena muutama ahtimen siivistä katkesi ja rikkoi samassa muuta moottoria sivusta ulos.
0:54
Lentäjän hermot
Yhdysvaltojen onnettomuudessa paljon huomiota on saanut myös lentäjä, joka ohjasi kylmähermoisesti ja rauhallisesti koneen turvallisesti maahan.
Myös Soini kertoo kuunnelleensa nauhat pilotin ja lennonjohdon väliltä. Soinin mukaan lentäjän ammattitaito kulminoituu hätätilanteiden hallitsemiseen.
– Työmme suurin haaste on se, että toistamme samoja rutiineja ja teemme samat asiat moneen kertaan. Kun yksi kerta sadasta tuhannesta sattuu näin, meidän tulee osata toimia ja tähän koulutuksemme tähtää.
Soini kertoo, että lentäjät harjoittelevat poikkeustilanteita simulaattorin avulla. Sekä painekato että moottorihäiriö ovat perusasioita, joita lentäjät kertaavat simulaattorissa. Yhdysvaltojen onnettomuudesta erityisen poikkeuksellisen tekee lentäjän kannalta se, että tapauksessa sattuivat molemmat yhtäaikaisesti.
– Kaikki lähtee siitä, että kun tiedetään, miten tilanteessa toimitaan, tilanne on hallittu. Pääsykokeiden myötä alalle päätyy henkilöitä, joiden paineensietokyky on hyvä, Soini kuvailee.