Tässä on ensimmäinen tuotantovalmis auto, joka kykenee täysin autonomiseen ajamiseen

2:06img
Volvo ja Uber esittelivät tuotantovalmiin robottiauton.
Julkaistu 13.06.2019 14:26

Ville Järveläinen

Ruotsalainen Volvo ja yhdysvaltalainen Uber ovat tehneet yhteistyötä jo vuosien ajan. Nyt kumppanuuden hedelmät on puristettu tuotantovalmiiksi kutsuttuun robottiautoon.

Vuodesta 2016 lähtien yhteistyötä tehneet Volvo ja Uber esittelivät eilen keskiviikkona "tuotantovalmiin" robottiauton. Kyseessä on Uberin autonomisen ajamisen teknologialla varustettu Volvo XC90, joka on Volvon tiedotteen mukaan ensimmäinen tuotantoauto, joka kykenee täysin itseänäiseen ajamiseen.

Uber aikoo hyödyntää autoja omassa kyytipalvelussaan.

– Uskomme, että autonominen ajoteknologia tarjoaa mahdollisuuksia parantaa turvallisuutta entisestään. Odotamme, että seuraavan vuosikymmenen puoliväliin mennessä kolmannes kaikista myymistämme autoista on täysin autonomisia. Sopimuksemme Uberin kanssa alleviivaa tavoitettamme olla haluttu yhteistyökumppani maailman johtaville henkilökuljetuspalveluille, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvo suunnittelee käyttävänsä samanlaista autonomista perusautokonseptia tulevissa autonomisissa autoissaan 2020-luvun alkupuolella. Nämä teknologiat otetaan käyttöön uuden sukupolven Volvo -malleissa, jotka perustuvat SPA2-alustalle. Niiden toiminnot mahdollistavat valvomattoman autonomisen ajamisen selkeästi määritetyillä alueilla, kuten valta- ja kehäteillä.

Ruotsalaisvalmistaja uskoo, että ennen kuin kaikista autoista tulee jossain vaiheessa autonomisia, voi teknologia tarjota paremman ajokokemuksen ottamalla hoitaakseen yksitoikkoiset tehtävät, kuten nykivän ajamisen liikenneruuhkissa.

Nainen kuoli

Volvon ja Uberin yhteistyö otti takapakkia maaliskuussa 2018, kun testiajossa ollut autonominen XC90 törmäsi tietä ylittäneeseen naiseen, joka menehtyi vammoihinsa.

Yhdysvaltain Arizonassa sattunut tapaus nousi otsikoihin maailmanlaajuisesti ja johti Uberin robottiautoprojektin hyllyttämiseen useissa yhdysvaltalaiskaupungeissa.

Auto ajoi onnettomuushetkellä autonomisesti, mutta ratin takana oli Uberin työntekijä, jonka tehtävänä oli puuttua peliin, mikäli auto ei toimisi vaaratilanteessa suunnitellusti. Tämä kuitenkin keskittyi onnettomuuden sattuessa puhelimeensa.

Lue myös: Paljastus Uberin kuolonkolarista: Volvon hätäjarrutusjärjestelmä oli kytketty pois päältä

Tuoreimmat aiheesta

Autot