Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on antanut teleoperaattoreille uuden suosituksen, jolla pyritään vähentämään ulkomailta tulevia huijaussoittoja.
Viraston mukaan ulkomailta tuleva huijaussoitot ovat olleet viime vuosina merkittävä ongelma myös Suomessa.
Huijauspuheluissa on yritetty muun muassa petkuttaa puhelun vastaanottaja luovuttamaan huijarille etäkäyttöyhteys vastaanottajan tietokoneelle tai antamaan verkkopankkitunnukset huijarin käyttöön.
Näistä esimerkkeinä ovat esimerkiksi Microsoft-huijaus.
Keskusrikospoliisin mukaan kahtena edellisenä vuotena suomalaiset ovat menettäneet yli 7 miljoonaa euroa pelkästään teknisen tuen huijauksissa.
Lue myös: Huijauspuheluiden kohteena nyt Kaakkois-Suomen venäjänkielistä väestöä – näin tunnistat huijarin
Suomen sisällä operaattorit on velvoitettu huolehtimaan numeroiden oikeellisuudesta, mutta ulkomailta yleisenä ulkomaanliikenteenä saapuvista puheluista ei ole ollut käytännössä mahdollisuutta tunnistaa soittajaa ja tarkistaa, onko tällä oikeus käyttää ilmoitettua suomalaista puhelinnumeroa, Traficom kertoo.
Uudessa suosituksessa on annettu ohjeita ja keinoja soittajan sekä numeron käyttöoikeuden tunnistamiseen. Näin voitaisiin estää huijaussoittajan päätyminen vastaanottajalle.
Tällä hetkellä keinojen käyttöönotto on vapaaehtoista, mutta tänä vuonna annettavan määräyksen vuoksi niistä tulee operaattoreille velvoittavia.
– Uskomme, että luottamus siihen, että suomalaisesta numerosta tulevaa puhelu on oikeasti soitettu suomalaisesta puhelinliittymästä, voidaan palauttaa suosituksen toimenpiteillä, sanoo kehityspäällikkö Lauri Isotalo Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksesta.