Nokian Renkaiden Hakkapeliitat jäivät Tekniikan Maailman tuoreimmassa talvirengastestissä kolmannelle sijalle. Voiton vei sekä nasta- että kitkarenkaiden luokassa Continental.
Tekniikan Maailman jokasyksyisen talvirengastestin tulokset on julkaistu. Vertailussa oli mukana 15 nastarengasta ja 11 kitkarengasta. Testissä käytettiin Volkswagen Golfia ja 205/55 R16-rengaskokoa.
Voiton vei ainoana renkaana täydet viisi tähteä saanut Continental IceContact 2 -nastarengas. Toiselle sijalle ylsi Hankook Winter I*Pike RS+. Nokian Hakkapeliitta 9 jäi kolmanneksi.
– Continentalin jääpito on erinomainen. Rengas on myös erittäin helppo ajettava ja ohjautuu loogisesti ääritilanteissa jäisillä teillä. Continentalin ajettavuus on rauhallista myös lumisilla tienpinnoilla ja rengas ohjautuu varmasti kaikissa tilenteissa. Myös jarrutuspito on lumella hieno, Tekniikan Maailma arvioi testivoittajaa.
Kitkarenkaista parhaiten suoriutui ContiVikingContact 6, joiden valmistajana on niin ikään Continental. Toiselle sijalle sijoittuneen Eskimo Ice -renkaan valmistaja Sava on monelle tuntematon nimi. Sen taustalla kuitenkin häärii huomattavasti tutumman kuuloinen Goodyear.
Parhaistakaan kitkarenkaista ei kuitenkaan ollut vastusta testin nastarenkaille. Jopa voittajakaksikko sai testissä vaatimattomat kaksi tähteä.
Valmistusmaalla ei juurikaan merkitystä
Tekniikan Maailma huomauttaa artikkelissaan, että pelkästä renkaan valmistusmaasta ei voi enää nykyään päätellä yhtään mitään renkaan teknisestä tasosta tai valmistuksen laadusta.
– Jokaisella vähänkään suuremmalla valmistajalla on tehtaita useammassa maassa, ja sijainnista riippumatta tuotteet valmistetaan samojen reseptien ja menetelmien mukaan.
Testissä olleet kiinalaismerkit Landsall, Linglong, Nankang ja Triangle eivät kuitenkaan vakuuttaneet ominaisuuksillaan.
***
0:44