Uudet nokialaiset eivät juhlineet ruotsalaisessa talvirengastestissä – tässä selitys

Vaikka kokonaiskilpailussa ei hurraata suomalaisille renkaille huudeltukaan, oli Nokian Renkaiden uutuusnastarengas paras jäällä ja lumella tehdyissä testeissä.

Nokian Hakkapeliitta 10 -nastarengas jäi viidennelle sijalle Teknikens Världin talvirengasvertailussa.

Ruotsalaislehden testissä sekä kitka- että nastarenkaat olivat samassa kategoriassa. Voittajaksi rankattiin Continental ContiViking Contact 7 -kitkarengas (123 pistettä), kakkonen oli Goodyear UltraGrip Ice 2- kitkarengas (120), kolmas Pirelli Ice Zero 2 -nastarengas (117) ja neljäs Michelin X-Ice Snow -kitkarengas (115).

Nokian nastallinen Hakkapeliitta 10 jakoi viidennen sijan yhdessä Pirelli Ice Zero FR -kitkarenkaan kanssa (molemmille 114 pistettä).

Laskutapa ratkaisee

Toisin kuin Ruotsissa, Hakkapeliitta 10 -nastarengas voitti Tekniikan Maailman tämän syksyn talvirengastestin.

Sijoitusten suuria eroja kahdessa eri vertailussa selittävät pitkälti erilaiset tavat laskea loppupisteet. TM:n testissä jääkokeiden painoarvo loppuarvosanassa on 40 prosenttia, lumen 20 prosenttia, märän asfaltin 15 prosenttia, kuivan asfaltin 10 prosenttia ja taloudellisuuden ja mukavuuden 15 prosenttia.

Renkaan suoriutuminen kunnon talvessa ja vaihtelevissa keleissä teiden jäätymisineen nousee TM:n testissä ratkaisevaksi. Tosin lehden nettisivuilla julkaistuissa taulukoissa osa-alueiden painotuksia voi muuttaa omia ajo-olosuhteitaan ja mieltymyksiään mukaileviksi, jolloin lopputuloskin voi muuttua.

Ruotsalaisvertailussa ei painotuksia

Teknikens Värld ei painota testin eri osa-alueita, vaan laskee niistä saadut pisteet suoraviivaisesti yhteen. Osioissa on jonkin verran eroa verrattuna TM:n vertailuun, mutta ruotsalaislehdenkin vertailussa Nokian Hakkapeliitta 10 oli paras jäällä ja lumella keräten niistä huippupisteet. Lehti pitääkin Hakkapeliittaa parhaana valintana vaativimpiin talviolosuhteisiin.

Pelkkiin loppusijoituksiin ei kannata tuijottaa, vaan lehti neuvoo renkaiden ostajaa ”tekemään läksynsä”, eli tutkimaan testin eri osioista saadut pisteet, ja valitsemaan renkaansa sen mukaan.

Teknikens Världin vertailussa parhaat kitkarenkaat peittosivat nastat esimerkiksi ajamisen vakaudessa, renkaan äänettömyydessä ja polttoainetaloudessa. Näistä kerättyjen muhkeiden pistesaaliiden lisäksi kärkikitkojen suoritukset olivat tasaisen varmoja lumella. Jäällä parhaatkaan kitkarenkaat eivät kuitenkaan yltäneet täysiin pisteisiin.

Märällä tai kuivalla tiellä vertailun voittaneet kitkarenkaat eivät yllättäen olleet kovin paljon parhaita nastarenkaita parempia.

Lue myös:

    Uusimmat