Kuusi F1-mestaruutta voittaneen Mercedeksen uuden moottorin rakentaminen kaudelle 2020 ei ole sujunut täysin ongelmitta.
LUE MYÖS: Mercedekseltä paljastus uudesta autostaan: kehitys alkoi jo epätavallisen aikaisin
Alkava kausi on autojen kehityksen suhteen jonkinlainen välivuosi sääntöjen muuttuessa voimakkaasti vuoden kuluttua, mutta moottoririntamalla jatketaan samojen V6-hybridikoneiden kehitystä myös kaudesta 2021 eteenpäin.
Mercedes joutui viime kaudella Ferrarin voimakkaan iskun kohteeksi, joten tähän vuoteen tallin on revittävä lisää tehoja moottoristaan. Se näkyy myös pienenä hapuiluna kehitystyössä, toteaa Mercedeksen moottoripomo Andy Cowell.
– Jos et ota takapakkia, et yritä tarpeeksi kovaa, muistuttaa Cowell tiimin somevideolla.
– Brixworthissa (Mercedeksen moottoritehtaalla) tapahtuu paljon, ja voimayksikölle on tapahtunut paljon kehitystä niin ERS:n (sähkömoottorin) kuin polttomoottorin osalta, hän kertoo hybridimoottorin tilanteesta.
– Kuten aina, olemme kamppailleet muutamien pienten ongelmien kanssa kootessamme kaiken yhteen.
Mercedes on kuitenkin selvittänyt vaikeutensa. Säädöt ja luotettavuustestit on tehty, joten seuraavaksi moottoria valmistetaan kahden viikon päästä alkavaan testijaksoon Barcelonan radalle.
– Kisamoottoreista valtava osa osista on jo tehty, ja niitä kootaan. Sitten haasteena on saada kaikki tavarat toiselle puolelle maailmaa, Cowell kertoo Australiasta maaliskuussa alkavan kauden valmisteluista.
– Eli tämä on kiireistä aikaa. Etsimme murusia lisää suorituskykyyn, hoidamme luotettavuuden kuntoon ja kokoamme valtavan määrän osia yhteen.