Suomalaiset saattavat pian saada uuden rallitoivon odottamattomalta suunnalta, mikäli entisen SM- ja MM-tason kartanlukijan suunnitelmat toteutuvat.
Juhana Raitanen, 25, tuli rallin MM-sarjan seuraajille tutuksi Eerik Pietarisen vierellä. Nuori köyliöläinen ennätti kaudella 2019 osallistua kolmeen MM-osakilpailuun ja ralleihin Saksan Opel Rallye Cupissa, kunnes oli aika jälleen vaihtaa istuimia.
Täysin noviisi Raitanen ei ratin takana ole. Vuonna 2017 irtosi voitto Suomen MM-rallin yhteydessä ajetussa Vetomies-kilpailussa. Sitä ennen ralliuraa kuljettajana oli takana parin vuoden ajan takavetoisen BMW:n ohjaimissa.
Ensimmäisen todellisen säväytyksensä kuljettajana Raitanen teki kuitenkin viime kauden päättäneessä rallin SM-osakilpailussa Turun seudulla. Ennen ensimmäistä kilpailuaan nelivetoautolla Raitanen pääsi ajamaan vain lyhyen testin.
Yleiskilpailun pohja-aika heti ensimmäisellä erikoiskokeella kertoi omaa kieltään hänen lahjoistaan myös ratin takana. Kotimaan kärkikuljettajat edustavat hyvää kansallista tasoa, joten Raitasen nopeus pantiin merkille alan ihmisten keskuudessa suurin kirjaimin.
– Ei tuntunut mitenkään siltä, että olisin ajanut riehuen tai riskillä, myhäilee Raitanen.
Jotta polku jatkuisi esimerkiksi Esapekka Lapin ja Kalle Rovanperän tavoin R5-autolla ajetun kokemuksen myötä MM-ralleihin, aikoo Raitanen vuokrata ripeäksi tiedetyn Skoda Fabia R5:n ainakin kotoiseen Suomen MM-ralliin. Mikäli kisabudjetti riittää, ohjelmassa on muitakin ralleja.
– Neste-ralli on kauden päätavoite, mutta toivottavasti pääsen ajamaan useammankin kilpailun ennen sitä. On tärkeää valmistautua hyvin, sillä pyrin kuljettajan urallani eteenpäin, Raitanen painottaa.
Kartanlukijan tehtävät Raitanen on jättänyt taka-alalle, sillä vuorottelu kuljettajan ja kartturin rooleissa olisi käynyt ajankäytön puolestakin mahdottomaksi.
– En voinut tehdä molempia, joten päätin jättää kartturoinnin sikseen ja panostaa vain omiin ajoihini.
Menestys Jyskälässä olisi mannaa, sillä WRC2-luokan kapinat ovat paitsi hyviä kouluttamaan kuljettajia kohti WRC-todellisuutta niissä menestymällä saa parhaassa tapauksessa myös jalkaa tehdastallin oven väliin.
– En osaa sanoa, mihin se riittäisi. Varmasti sitä huomatuksi tulisi, jos ralli onnistuu hyvin. Nyt ensin täytyisi löytää yhteistyökumppaneita matkaan mukaan, jotta suunnitelmat toteutuvat. MM-tasolla kustannukset ovat sen verran korkeat, että ensin on onnistuttava rahoituksen keräämisessä.
– Mutta kuten totesin, en lähde harrastamaan, vaan koetan luoda oman urani rallin parissa niin korkealla tasolla kuin mahdollista, toteaa Raitanen tyynesti.
Kartanlukijana ensimmäisessä Skoda-kisassa toimi Marko Salminen, joka palveli viime vuoden alkupuoliskon Teemu Sunisen ja sitä ennen japanilaisen rallilupauksen Takamoto Katsutan kartanlukijana.
– Muutaman kuskin kyydissä minäkin olen ollut. Tiesin Juhanan kokemattomuuden nelivetoautosta, mutta niin vain kaasu pysyi pohjassa testitielläkin heti ensimmäisestä vedosta alkaen. Se oli sellainen hämmennys, mitä ei meinannut uskoa.
– Kun saatiin lisää kilometrejä, niin meno vain parani. Se oli varmaa menoa, ja vaikka rallissakin tuli pohja-ajan jälkeen rengasrikko, niin hänellä pysyi pää kylmänä siinäkin tilanteessa. Siinä kaverissa on niin huikea kokonaisuus, ettei sellaisia vain ole, Salminen hämmästelee.