F1-sarja astelee tänään uuteen aikakauteen, kun illalla ohjelmassa on sprinttikilpailu. 17 kierroksen rykäisy määrittää lähtöjärjestyksen sunnuntain normaalimittaiseen kilpailuun. Tämän lisäksi kolme parasta kuskia saavat MM-pisteitä. Ensimmäistä kertaa ajettavan sprintin alla iso kysymys liittyy renkaisiin ja potentiaaliseen uhkapeliin.
F1 kokeilee tänä viikonloppua uutta sprintti-ideaa, missä lauantain aika-ajon tilalla ajetaan 100 kilometrin mittainen minikisa. Sprintin aika-ajo ajettiin puolestaan jo perjantaina illalla.
Poikkeava systeemi on heijastunut muun muassa siihen, että esimerkiksi normaalit rengassäännöt on laitettu uuteen uskoon. Perjantain aika-ajoissa kaikki tallit saivat käyttää vapaasti renkaita ilman kisaan vaikuttavia seurauksia. Vapaa rengasvalinta koskee myös lauantain sprinttiä ja sunnuntain normaalia kisaan. Ainoa määrite on ollut se, että jokaisen tallin on varattava keskikovan ja kovan seoksen renkaat sunnuntain pitkään kisaan.
Sprintin alla iso kysymys on se, että lähteekö joku talli riskilinjalle? Tämä tarkoittaisi sitä, että joku kuski tai talli valitsisi sprinttikilpailuun pehmeän seoksen renkaat. Riski tulee siitä, että Silverstonen rata on äärimmäisen raastava renkaille.
Yleinen olettamus on se, että lähes kaikki kuskit lähtisivät sprinttiin keskikovan seoksen renkailla. Esimerkiksi Mercedeksen Lewis Hamiltonilla ja Valtteri Bottaksella sekä Red Bullin Max Verstappenilla ja Sergio Perezillä on vielä kolmet uudet keskikovan seoksen rengassetit käytössään.
Perjantain aika-ajon kymmenen kärjessä yhdelläkään kuljettajalla ei ole enää uusia pehmeän seoksen rengassettejä jäljellä. Sen sijaan kärkikymmenikön ulkopuolella jokaisella kuljettajalla on vielä uusia settejä käytössään.
Kysymys kuuluu: lähteekö joku hakemaan sijoitusparannuksia pehmeämmällä seoksella?
Pirellin mukaan sauma on olemassa.
– Jos katsoo viime vuoden toista Silverstonen kisaa, missä tämänkertainen pehmeä seos oli keskikova seos, jotkut kuljettajat pystyivät ajamaan sprinttikilpailua pidempiä vetoja. Esimerkiksi Esteban Ocon, Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Lance Stroll, Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi ajoivat kaikki pitkän vedon kyseisillä pyörillä. Nyt sääolosuhteet ovat hyvin samanlaiset, Pirellin urheilupomo Mario Isola mietti rengasvalmistajan ennakossa.
Alfa Romeon Antonio Giovinazzin mukaan strategia tarjoaa mahdollisuuksia, mutta siihen liittyy monimutkaisuutta.
– Ensimmäisellä kierroksella on sauma nousta ylemmäs. Sen jälkeen pitää miettiä sunnuntaita, eli välttää riskejä.
Tällä Giovinazzi viittaa siihen, että pehmeän seoksen renkailla ajavat kuljettajat joutuvat pitämään renkaista huolta niiden kovan kuluman takia. Pehmeän seoksen renkaiden hyötysuhde alkaa katoamaan kisan lopulla.
– Fakta on kuitenkin se, että ohittaminen ei ole mitenkään helppoa, eikä kisassa ole varikkopysähdyksiä. Siksi ensimmäisen kierroksen sijoitusparannukset ovat isossa roolissa, Giovinazzi mietti.
Suomalaisista Alfa Romeon Kimi Räikkönen voi hakea uhkarohkeaa taktiikkaa, sillä hänellä on käytössään vielä kaksi uutta pehmeän seoksen rengassettiä.