Uusien autojen kysyntä pudonnut puoleen viime vuodesta 1990-luvun laman tasolle – "Rumia lukemia rekisteröintiluvuissa"

Autojen ensirekisteröintiluvut näyttävät vielä kohtalaisilta, mutta tänä vuonna tehdyt uusien autojen tilaukset ovat pudonneet jopa puoleen edellisvuodesta. Vain käytettyjen autojen kaupassa näkyy kasvua. 

Autokaupoissa riittää vielä koeajoilla kävijöitä. Kauppoja solmitaan kuitenkin varovaisesti, kertoo esimerkiksi juuri uuden katumaasturinsa asiakkaille esitellyt sähköautovalmistaja.

– Onhan toimintaympäristö ollut aika haastava jo tässä pidempään. Nähtiin, että kaupanteko alkoi rauhoittua tuossa viime vuoden puolella. Sama tahti on säilynyt tässä alkuvuonna ja kesän yli. Kauppojen päättäminen on ollut yleisesti 50 prosenttia miinuksella viime vuodesta, ja kyllähän se meilläkin on näkynyt, sanoo toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi Polestar Finlandista.

Vielä tällä hetkellä ennustetaan, että tänä vuonna rekisteriin tulisi 85 000 uutta henkilöautoa. Lukema antaa kuitenkin liiankin hyvän kuvan tilanteesta – ensirekisteröinti tapahtuu vasta auton toimitushetkellä.

– Nyt sieltä purkautuu komponenttipulan aikana kertynyt tilauskanta. Ennakoimme, että viimeistään loppusyksyn aikana se tilauskanta on purettu, ja sen jälkeen voi olla aika rumia lukuja rekisteröintiluvuissa, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä. 

Myynti yhtä heikkoa viimeksi 1990-luvulla

Kallion mukaan uusien autojen kaupassa ollaan tänä vuonna tasolla, jota on nähty viimeksi 1990-luvun laman aikana. Hiljaisimpana vuonna 1993 rekisteröitiin 59 000 autoa.

Juuri nyt kauppamäärät ovat niin alhaisia, että vuodesta saattaa tulla jopa historiallisen heikko.

Kallion mukaan uusien autojen kysyntä on suurin piirtein vuoden 1993 tasolla, tai jopa vuotta 1961 edeltävällä tasolla, jolloin autojen tuonti ulkomailta Suomeen vapautettiin.

Pientä valonpilkahdusta antaa käytettyjen autojen kauppa. Se on kasvanut edellisvuodesta kahdeksan prosenttia isoissa autoliikkeissä ja viisi prosenttia kaikissa autoliikkeissä.

– Tässäkin näkee, että aikana, jossa korot ovat korkeita ja elämisen menot on kasvaneet, niin ihmiset hankkivat ehkä hieman edullisempia autoja, kun samaan aikaan uusien autojen hinta on sähköistymisen myötä noussut, Kallio toteaa. 

Lue myös:

    Uusimmat