Formula ykkösten säännöt muuttuvat ennen vuoden päästä koittavaa suurta uudistusta hyvin vähän, mutta pieniä viilauksia on tehty myös kauden 2020 sääntöihin. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, mitä harjaantunut insinöörin silmä havaitsee tallien esittelemistä uusista autoista.
LUE MYÖS: Tältä näyttää Valtteri Bottaksen uusi työkalu – Mercedes esitteli uuden F1-autonsa ulkoasun
F1-talleista Haas ja Mercedes ovat jo esitelleet uusien autojensa väritykset, mutta virallisesti tallien esiinmarssi alkaa tiistaina Italiasta, kun Ferrari tuo uuden autonsa kutsuvieraiden eteen. Seuraavina vuorossa ovat keskiviikkona julkistettavat Red Bullin ja Renault’n autot.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tietää, että tiimit pitävät korttinsa vielä visusti piilossa näiden esittelyversioiden kohdalla, mutta kaikki ei tässäkään kohtaa pysy kilpailijoilta salassa. Yksi tällainen asia on tallin keino hakea jäähdytysilmaa moottorilleen.
– Sitä, miten ilma tuodaan jäähdyttimille, on vähän pakko näyttää, koska ne on pakko testata Barcelonassa, mutta esimerkiksi lopulliset etu- ja takasiivet sekä kääntölevyt ja tällaiset asiat voidaan jättää Barcelonaan, Oikarinen kertoo.
Aerodynaamisia kokeiluita näkyy myös Barcelonan talvitesteissä, mutta varsinkaan ensimmäisellä viikolla niille ei juuri lasketa painoarvoa.
– Ensimmäisellä viikolla tärkeintä on testata moottori, jäähdytys, elektroniikka ja installaatio kuntoon. Tokalle viikolle voi jo tuoda vähän päivitystä. Senkin takia ensimmäisen viikon testiajat voivat olla hyvinkin harhaanjohtavia, Oikarinen toteaa.
– Nyt katsotaan, että onko joihinkin autoihin kopioitu yksityiskohtia toisista autoista ja miten pitkälle tämän kauden autoja on sääntöjen puitteissa kehitetty eteenpäin. Mutta niin kuin aina, se autoista julkaistava speksi on välillä hyvinkin kaukana Australian (kauden avauskisan) speksistä.
F1-testit käynnistyvät Barcelonassa keskiviikkona 19. helmikuuta.
Hainevät suurenevat taas
Uudet säännöt eivät juuri autojen ulkonäköön vaikuta. Voimayksikössä saa jatkossa käyttää kauden aikana kolmannenkin kineettistä energiaa kierrättävän MGU-K-yksikön. Lisäksi polttoainetta saa jatkossa – kiitos Ferrarin väitetyn huijauksen – säilyttää bensatankin ulkopuolella kahden litran sijaan vain 250 millilitraa. Kolmas uudistus saattaa näkyä kisastarteissa, joissa kuskit ovat entistä enemmän itse vastuussa lähdöistään.
Yksi näkyväkin muutos mahtuu mukaan. Hainevät tekevät paluun viimevuotista isompina.
– Se, mikä niissä tulee näkymään ulospäin, on moottorikatteen päällä oleva evä, josta tulee vähän isompi ja johon saadaan kuljettajan numero paremmin esille, Oikarinen taustoittaa.
– Muuten tehdyt muutokset ovat oikeastaan sellaisia, etteivät ne erotu paljaalla silmällä. Muutoksia on tapahtunut jonkin verran, mutta ne ovat enemmän katteiden alla ja muissa säännöissä, hän jatkaa.