Formula ykkösten muuttuvat säännöt saattavat avata yllättäviä tilaisuuksia voimasuhteiden järkyttämiselle, mutta talleilta muutos vaatii nyt luovaa sääntökirjan tulkintaa.
Yksi mielenkiintoisessa tilanteessa olevista tiimeistä on Valtteri Bottaksen Williams, joka uhrasi päättyneen kauden suorituskykyään jo varhaisessa vaiheessa ensi kauden auton kehittämisen nimissä. 1990-luvun edistyksellinen suunnannäyttäjä putosi tällä kaudella jopa Force Indian kelkasta auton suorituskyvyssä. Muun muassa kokenut britti-insinööri, tekninen johtaja Pat Symonds patisti loppukaudesta omiaan rohkeampaan kehitystyöhön.
MTV Sportin tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo vuoden 2017 auton rakentamisen olevan tiimeille monimutkainen projekti. Renkaat levenevät merkittävästi ja autojen aerodynaaminen suunnittelu vapautuu nykyisestä.
– Kysymys on siitä, miten hyvin Williams pystyy tulkitsemaan uusia sääntömuutoksia ja viemään sitä auton tasolle. Ja miten hyvin he ymmärtävät, mitkä ovat sellaiset suuren suorituskyvyn kohdat ja vaarat säännöissä.
– Onhan Williamsilla kokenutta porukkaa, ei siinä mitään, mutta sitten tullaan taas resursseihin ja paljonko rahaa lyödään erilaisiin tutkimus- ja kehitysprojekteihin kiinni, Oikarinen pohtii.
Putoaminen MM-sarjan kolmospaikalta valmistajien pisteissä viidennelle sijalle laskee Williamsin palkintorahoja merkittävästi. Toisaalta Bottaksen tiimikaveriksi liittyvä 18-vuotias kanadalaiskuski Lance Stroll tuo miljardööri-isänsä kautta tuhdin potin mukanaan. Yksityistiimillä myös sponsorihankinta vaikuttaa merkittävästi käytettävissä oleviin voimavaroihin.
Williams jatkaa edelleen F1-sarjan parhaan moottorivalmistajan Mercedeksen asiakkaana, mutta saksalaiskoneiden ylivoima ei sekään ole enää kiveen hakattu totuus. Ensi kaudesta alkaen voimayksiköiden kehittämistä ei rajoiteta enää viime vuosista tutulla polettijärjestelmällä, jossa valmistajat saivat muuttaa osia moottoreistaan FIA:n määrittelemää polettisummaa vastaan.
Samalla autoissa muuttuu moni muukin asia. Talvitesteissä saatetaankin nähdä jonkin verran toisistaan poikkeavia autoja.
– Suuri kysymysmerkki on, miten Williams osaa nämä uudet kysymykset ottaa haltuun, koska nyt ei ole mitään referenssiä, että millä tavalla auto pitää kehittää ensi vuodelle. Jokainen talli on miettinyt sääntöjä ja tehnyt simulaatioita taustalla, mutta loppupeleissä nähdään vasta parin kilpailun jälkeen, onko työ mennyt oikein ja miten voimasuhteet ovat vaikuttaneet, Oikarinen sanoo.
– Samalla kun autot menevät uusiksi, myös Pirellin renkaat menevät. Nyt pitää opetella uudet renkaat, jotka vaikuttavat auton balanssiin ja esimerkiksi jousituksen toimintaan. Jarrulevytkin tulevat olemaan suurempia ensi vuonna. Siellä on menossa hirveän monta projektia, jotka vaikuttavat auton tekemiseen.
Vaikka Williamsin kauden 2016 suoritus oli radalla edellisvuosiin nähden heikko, tiimi hioi varikkotoimintansa lyhyessä ajassa äärimmäisen hyvään tikkiin. Aiempien vuosien ongelmakohta vaihtui nopeimpaan varikkostoppiin peräti 14 kertaa 21 osakilpailussa.