Vääntö liikenteen päästövähennyskeinoista venyy viime metreille. Parlamentaarisen työryhmän väliraportti päästövähennyskeinoista pitäisi julkaista perjantaina, mutta puolueet eivät välttämättä pääse määräajassa sopuun, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriöstä STT:lle.
Ryhmän tehtävänä on ollut muun muassa pohtia, pitäisikö sähköautojen ostoa tukea ja miten valtio osallistuu sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen.
Työryhmän vasemmistoliiton edustajan Kari Uotilan mukaan päätökset ovat jumissa, sillä tavoite päästövähennyksille on niin kunnianhimoinen.
– Yleisellä tasolla on helpompi sitoutua kunnianhimoiseen tavoitteeseen, mutta kun aletaan listata, mitä se konkreettisesti edellyttää, keskustelua syntyy, hän sanoo STT:lle.
Ryhmä joutuu pohtimaan muun muassa, miten päästövähennystavoitteet kohtelisivat eri maantieteellisiä alueita ja eri väestöryhmiä.
Eilen ryhmällä piti olla viimeinen kokous ennen raportin julkistamista, mutta sopua ei löytynytkään. Uotilan mukaan ryhmä yritetään mahdollisesti saada kasaan vielä huomenna aamulla.
Puolueilla on kiire esittää näkemyksensä keinoista, sillä muuten hallitus tekee omat ratkaisunsa, Uotila sanoo.
Suomen energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi on asetettu, että liikenteen päästöjä vähennetään vuoteen 2030 mennessä noin 50 prosenttia verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen.