Valmet Automotiven toimitusjohtajahaku on päättynyt. Pestiin on valittu saksalainen Olaf Bongwald, joka tulee hoitamaan tehtäviään Saksasta.
Pääkuvan videoKurkista kulissien taakse: Näin Mersuja maalataan Uudenkaupungin autotehtaalla |
Valmet Automotiven hallitus on nimittänyt saksalaisen Olaf Bongwaldin, 51, yhtiön toimitusjohtajaksi 15. heinäkuuta alkaen.
Yhtiön palveluksessa kolmen vuosikymmenen ajan toiminut Ilpo Korhonen sai potkut tammikuun lopulla yhtiön huonon tuloksen seurauksena. Vaikka Valmet Automotive teki viime vuonna tuotantoennätyksensä, tuli 542 miljoonan euron liikevaihdolla 20 miljoonaa euroa tappiota.
Kokenut Bongwald siirtyy Valmet Automotiveen yhdysvaltalaisesta American Axle -yhtiöstä, jossa hän on vastannut yhtiön Euroopan-toiminnoista. Tätä ennen hän toimi johtotehtävissä kanadalaisessa Magnassa, jonka tytäryhtiö Magna Steyr valmistaa Itävallassa muun muassa Mercedes-Benzin G-sarjaa sekä BMW:n 5-sarjaa.
Uuden toimitusjohtajan toimisto tulee löytymään Etelä-Saksassa sijaitsevasta Bad Friedrichshallista, mikä yhtiön mukaan mahdollistaa tiiviin yhteydenpidon tärkeimpiin asiakkaisiin ja liiketoiminnan kehittämisen Keski-Euroopassa.
"Heijastaa uutta strategiaa"
– Nimitys heijastaa Valmet Automotiven uutta strategiaa, jonka myötä yritys laajentaa toimintaansa sähköisten ajoneuvojen voimalinjojen suunnitteluun ja akkujärjestelmien toimittamiseen sekä kasvaa Keski-Euroopassa, toteaa Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja Jarkko Sairanen.
Bongwaldin mukaan Valmet Automotive tunnetaan Saksassa korkeasta laadustaan ja monipuolisesta osaamisestaan.
– Arvostan suuresti mahdollisuutta päästä mukaan rakentamaan Valmet Automotivea. Yrityksellä on uusi, innostava strategia ja odotan jo pääseväni työskentelemään koko Valmet Automotiven henkilöstön kanssa sen toteuttamiseksi, Bongwald sanoo yhtiön tiedotteessa.
Toimitusjohtajan ei tarvitse olla fyysisesti paikalla
Hämeen Sanomien haastattelema Valmet Automotiven pääluottamusmies Mauri Partanen on sitä mieltä, että tulevan toimitusjohtajan työskentely Saksasta käsin on yhtiölle eduksi, sillä Keski-Euroopasta on muodostumassa Uudenkaupungin autotehtaalle merkittävä markkina-alue. Hän ei usko asialla olevan merkitystä itse tehtaan toiminnalle.
– Onko toimipiste Helsingissä vai jossain meidän yksikössä Keski-Euroopassa, niin ei se muuta miksikään sitä asiaa, että kyllä se on operatiivinen johto, joka hoitaa asioita tehtaassa, Partanen kertoi Hämeen Sanomille.
Lähde: Valmet Automotive