Uutistoimisto Reutersin mukaan Mercedes-Benz haluaa tulevaisuudessa keskittyä edustusautojen sekä katumaastureiden valmistukseen massavalmistajien kanssa kilpailemisen sijaan.
Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler kiristää vyötään. Kerroimme eilen, että yhtiö aikoo lopettaa manuaalivaihteisten autojen valmistamisen, mutta muitakin säästöjä haetaan. Tavoitteena on karsia tutkimus- ja tuotekehitysbudjetista yli 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.
Pääosassa sen tulevaa kulukuuria on keskittyminen kaikkein eniten rahaa taloon tuoviin korimalleihin eli edustussedaneihin ja katumaastureihin. Esimerkiksi sen Maybach-luksusbrändin myynti on tarkoitus tuplata neljässä vuodessa.
– Meidän ei pidä kilpailla massavalmistajien kanssa, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius kertoi Reutersin mukaan.
Reutersin tietojen mukaan pääjohtaja Källenius sanoi, että A- ja B-sarjan kompaktit mallit ovat olleet avuksi Mercedes-Benzin brändin nuorentamisessa, mutta nämä eivät kuitenkaan ole autoja, joihin Daimler haluaa panostaa tulevaisuudessa. Se, mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa kyseisten mallisarjojen tulevaisuuden kannalta, ei ole varmaa.
Tiedossa ei ole myöskään se, millaisella aikataululla painopiste siirtyisi edustusautoihin ja katumaastureihin.
Yhtiö pyrkii myös tehostamaan toimintaansa hyödyntämällä autoissaan alustaratkaisuja, jotka nopeuttavat valmistamista. Tämän työn hedelmät ovat nähtävissä jo uudessa S-sarjassa, jonka valmistaminen vie peräti neljänneksen vähemmän aikaa kuin edeltäjänsä.
Mersulta on tulossa myös uusille kompakteille sähköautomalleille kehitetty MMA-alusta, jonka ansiosta autot on paljon aiempaa nopeampi kasata.
Vuodesta 2024 alkaen uudet "johtotähdet" tullaan varustamaan uudella MB.OS-käyttöjärjestelmällä, joka mahdollistaa laajat digitaaliset pysäköinti- ja latauspalvelut. Yhtiö arvioi, että se saa näistä palveluista jopa miljardin euron vuosituoton.
Muita rahareikiä on tukittu viime aikoina muun muassa lopettamalla sedanien tuotanto Yhdysvalloissa sekä tekemällä kuorma-autoyhteistyötä Volvo Trucksin kanssa.
Valmistettu Suomessa vuodesta 2013
Valmet Automotiven autotehtaalla Uudessakaupungissa on valmistettu A-sarjan Mersua vuodesta 2013 lähtien sekä GLC-katumaasturia vuodesta 2017.
Valmet Automotive on sopimusvalmistaja, joka myy Daimlerille ennen kaikkea autonvalmistukseen liittyvää osaamistaan, ei varsinaisesti mitään tiettyä mallia. Mikäli jonkin mallin tuotanto esimerkiksi päättyisi tulevaisuudessa, voitaisiin siitä syntyvä aukko täyttää jollain muulla mallilla.
Valmet Automotiven tuotantojohtaja Pasi Rannus kertoi alkuvuodesta, että yhtiö on valmis valmistamaan esimerkiksi sähköautoja, mikäli Daimler niin haluaa.
Daimler palkitsi Valmet Automotiven vuoden 2016 parhaana kumppaninaan.
– Saimme erinomaista palautetta Mercedes-Benziltä niin A-sarjan kuin GLC-katumaasturin projekteihin liittyen. Valmet Automotivelle myönnetty palkinto on asiakkaamme julkinen osoitus heidän ehdottomasta tyytyväisyydestään toimintaamme, GLC:n tuotannollistamisprojekteista vastannut suunnittelutoiminnan johtaja Jyrki Nurmi hehkutti helmikuussa 2017.
Lähde: Reuters
Artikkelia muokattu 9.10.2020 klo 13: Täsmennetty, ettei Daimler ole kertonut yhtiön kompaktimallien tulevaisuudesta tai mahdollisten tuotevalikoimamuutosten aikataulusta mitään konkreettista. Loivennettu otsikon ja ingressin sanamuotoja.