Vuoden kenties suurin myyntipäivä Black Friday alkoi Vantaan Tammiston Gigantti Megastoressa melko vauhdikkaasti, vaikka alennuskampanja on ollut käynnissä jo reilun viikon.
MTV Uutiset Live kertoo ja näyttää kun tapahtuu. Se on toimitus, joka elää uutispäivää kanssasi.
Seuraa jatkuvaa lähetysvirtaa yhden ruudun kautta osoitteessa mtvuutiset.fi ja MTV Katsomossa.
Heti aamukymmeneltä ensimmäisten joukossa Giganttiin saapui myös Jani Raukola. Hän tarvitsi tietokoneeseensa hiiren, vähät välittäen tarjouksista.
– Nyt sattui vaan olemaan tämä päivä, kun piti tulla.
Oletko täällä jonkun tarjouksen perässä, kun on tämä Black Friday?
– En oikeastaan. Mä vältän hyvin paljon Black Fridayhyn osallistumista, mutta nyt vaan sattui niin, että pitää tehdä kouluhommia ja tarvitsen hiiren tänään.
Lue myös: Ärsyttääkö Black Friday? Perjantaina vietetään myös aivan toisenlaista päivää
Mikä Black Fridayssa mietityttää?
– Kulutushysteria lähinnä. En tykkää yhtään siitä, että tehdään tällaisia tarjouksia, että saadaan mahdollisimman paljon kamaa ihmisille, jotka ei oikeastaan tarvitse sitä. Tässä on ollut tosi paljon muutenkin näitä pieniä skandaaleja, että asiat eivät oikeastaan tarjouksessa. Esimerkiksi Finnwatch on tehnyt siitä paljon artikkeleita. Vähän kyseenalainen temppu koko Black Friday mulle.
Lue myös: Suuri kulutusjuhla Black Friday saapuu – ainakin nämä suomalaiset yritykset jättävät tarjouskisan väliin: "Emme halua tukea kansallista joukkopsykoosia"
Keinotekoisia alennuksia
Raukolan mainitseman, yritystoimintaa tutkivan Finnwatch-kansalaisjärjestön ohella esimerkiksi Hintaopas-sivusto on kerännyt tietoja keinotekoisista alennuksista.
Keinotekoisella alennuksella tarkoitetaan sitä, että hintoja on tarkoituksellisesti nostettu ennen kuin niitä lasketaan alennusmyyntejä varten. Näin alennusprosentti tai euromääräinen säästö saadaan näyttämään mahdollisimman suurelta. Näin on toimittu esimerkiksi monessa verkkokaupassa.
Lue myös: Nousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"
"Erittäin tiukka sisäinen ohjeistus"
Nyt ollaan Gigantissa, joten kysytään, tapahtuuko samaa heillä. Ei tapahdu, sanoo myyntijohtaja Niko Sandström.
– Meillä on erittäin tiukka sisäinen ohjeistus hinnoitteluun, niin Black Fridayna kuin muinakin aikoina. Meillä ei keinotekoisesti tai harhaanjohtavasti hintoja nosteta eli meillä kaikki tarjoukset ovat ihan aitoja ja oikeita, Sandström sanoo.
Tiesitkö? Maanantaina 29.11. koittaa vielä Cyber Monday.
Millaisia keinotekoisia alennuksia Black Fridayta varten tehdään? Katso esimerkkejä alla olevalta videolta.
6:57