Varhaiskasvatuksen opettajat suosittelevat varaamaan aamuun riittävästi aikaa, jotta ei tulisi kauhea hoppu.
Aamu voi monessa lapsiperheessä olla varsinaista kaaosta. Päiväkodissa työskentelevät esikouluopettajat Kristiina Turkki ja Emil Nikander kertovat MTV Uutisille, mitä virhettä kannattaa aamutuimaan välttää.
Lue myös: Tämän ikäisellä lapsella ei pitäisi olla ollenkaan ruutuaikaa, sanoo tutkimus
Aikuisen oma kiire
Yksi asia, johon he molemmat kiinnittivät huomiota, on aikuisen oma kiire. Aika moni vanhempi hoputtaa lastaan ja päiväkotiin saavutaan kenties viime tinkaan tai myöhässä.
Turkki pohtii, että vanhemmat luovat omalla toiminnallaan kiireen tunnun. Lapsella ei ole samalla tavalla ajantajua. Lapsi ei aamulla kotona tiedä, paljonko on aikaa.
Tässä käykin helposti niin, että hoputuksen myötä aikuisen oma kiire, väsymys ja hermostus tarttuvat lapseen. Vanhemman mielessä koko tilanne voi kääntyä lapsen viaksi ja hän voi mielessään tuskailla, että ala nyt tulla sieltä tai todeta päiväkodissa, että tulimme juuri siksi myöhässä, että lapsi ei suostunut syömään.
Varaa aamuun hetki lisää aikaa
Turkki on omassa arjessaan yrittänyt korjata tämän asian ottamalla aamuihin lisää aikaa. Hän on alkanut herättää lapsensa kymmenen minuuttia aikaisemmin, jolloin aamuista on tullut hieman leppoisampia.
– Tätä olen suositellut myös monelle vanhemmalle, että varatkaa aamun sen verran aikaa, mitä lapsi tarvitsee. On kivempi tulla yhdessä, kun on leppoisampi tunnelma.
Toinen hyvä puoli tässä on se, että kun aikaa on enemmän, ehditään kiireettömästi vaihtaa kuulumisia päiväkodissa oman ryhmän varhaiskasvatuksen opettajan tai lastenhoitajan kanssa vaikkapa siitä, tuleeko joku muu tänään hakemaan lapsen tai onko jotain muuta erityistä muistettavaa.
– Se luo lapsen päivälle kivan alun sen sijaan kuin se, että äiti, isä – tai kuka tuokaan lapsen – hirveän kiireessä lennosta, jolloin pahimmillaan sälytetään kiire lapsen viaksi, Turkki sanoo.
Nikander muistuttaa, että yksittäiset myöhästymiset ovat täysin ymmärrettäviä. Niitä sattuu ja elämäntilanteet ovat sellaisia, että aina ei pystytä ennakoimaan kaikkea.
Jos jatkuvasti tulee myöhästelyjä ja on aina kiire, opettajat toivoisivat aikuisten osaavan pysähtyä pohtimaan asiaa: mikä kiireen aiheuttaa ja mitä omalla toiminnalla voisi tehdä asian korjaamiseksi?
Myöhästely haittaa ryhmätuokioita
Päiväkodeissa on lapsille aikataulutettua ohjelmaa, kuten aamupala tai ryhmän yhteinen aamutuokio. Turkki pitää omalle ryhmälleen aamuyhdeksältä alkavan eskarihetken, jonka hän on suunnitellut etukäteen.
Opettajat toivoisivatkin, että vanhemmat toisivat lapsensa ajoissa päiväkotiin eivätkä kesken kaiken. Lasten keskittyminen herpaantuu ja tunnelma kärsii, jos joku tulee paikalle myöhässä.
Turkki lisää, että samalla kärsii pyrkimys ottaa jokainen lapsi yksilöllisesti vastaan, jos vanhempi tuo lapsen paikalle kiireessä paikalle, kun ryhmätoiminta on jo alkanut.
– Vertaan vanhemmille sitä siihen, että jos menemme itse teatteriin, niin ensinnäkään esitykseen ei oteta myöhästyneitä, hän sanoo.
Turkki muistuttaa, että lapsellekin voi olla todella kiusallista tulla toistuvasti paikalle myöhässä.
Molemmat opettajat painottavat, että tarkoitus ei ole syyllistää vanhempia. On ymmärrettävää, että aina ei voi tai pysty olemaan ajoissa. He kuitenkin toivovat vanhempien huomioivan sen, että keskeytykset voivat häiritä eskarissa ja päiväkodissa alkavaa yhteistä aikataulutettua ja suunniteltua ohjelmaa.
Katso myös video: Asiantuntijat vinkkaavat keinon oikaista lapsiperheen arkiruoanlaitossa
5:24